הודעה לעיתונות

הפלסטינים בשייח ג'ראח, נגדם הוצאו צווים לגירוש מבתיהם, מבקשים להצטרף אל כתבי האישום נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג

הפלסטינים בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, נגדם הוצאו צווים לגירוש מבתיהם, מבקשים לצרף אותם אל כתבי האישום נגד ישראל שיוגשו בבית הדין הבינלאומי. אם התובעת בהאג תקבל את בקשתם, יתכן שיוגשו כתבי אישום על "טיהור אתני" נגד ראש עירית ירושלים משה לאון וחברי מועצת העיר אריה קינג ויהונתן יוסף, נגד המפכ"ל ומפקד משטרת ירושלים ונגד ראשי עמותות המתנחלים.

נציגי 28 משפחות פלסטיניות הכוללות כ-500 נפשות משכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, נגדן הוציאו בתי משפט ישראלים צווי פינוי כדי למסור את בתיהן למתנחלים ישראלים, שגרו פניה דחופה אל התובעת בבית הדין הבינלאומי בהאג, לכלול את איום הגירוש המרחף מעל ראשיהם במסגרת החקירה שמנהל בית הדין באשר להפרות החוק הבינלאומי ופשעי מלחמה, ובכתבי האישום שיוגשו אם תמצא התביעה בסיס משפטי לכך. לדברי המשפחות הפלסטיניות, מה שמתכננים הרשויות הישראליות וארגוני המתנחלים יהיה פשע מלחמה – טיהור אתני, העברה בכפייה, החרמת רכוש על בסיס אתני ורדיפת בני מיעוט בשל השתייכותם. במכתב מוזכר כי בעקבות פסיקות של בתי המשפט בישראל לטובת ארגוני המתנחלים, 87 תושבים פלסטינים בשכונה נמצאים בסיכון קרוב לפינוי בכפייה, כולל ארבע משפחות העלולת להיות מגורשות מבתיהן כבר ב-2 במאי 2021 ושלוש משפחות נוספות עד 1 באוגוסט.

על משפחות רבות נוספות מאיימת חרב של צווי פינוי שהמתנחלים ביקשו ובתי המשפט בהחלט עלולים להיענות לבקשה. לפי נסיון העבר, משטרת ישראל משמשת כמכשיר יעיל בידי המתנחלים, והיא שולחת שוטרים במספרים גדולים לפרוץ לבתיהם של תושבים פלסטינים, להשליך אותם לרחוב ולמסור את הבית לידי מתנחלים.

המשפחות הפלסטיניות מציינות כי העקירה הכפויה מבתיהן בשייח ג'ראח תהיה לגביהן העקירה השניה ולעיתים השלישית. המדובר במשפחות של פליטים שנעקרו מבתיהן המקוריים במהלך הנכבה הפלסטינית ב1948. מדינת ישראל מסרבת בתוקף לאפשר להן לחזור לבתים מקוריים אלה, ועכשיו היא מתכוונת לעקור אותן בכח גם מן הבתים החליפיים שקיבלו בתקופת השלטון הירדני ובהם חיו כבר עשרות שנים – וזאת במסגרת תכניות רחבות היקף ליהוד מזרח ירושלים ושינוי האופי הדמוגרפי שלה.

חלק מן המשפחות בשייח ג'ראח מנהלות כבר מאז 1972 מאבק משפטי ממושך, קשה ומתיש בנסיון להתמודד עם תביעות הפינוי שהגישו נגדם ארגוני המתנחלים בפני בתי משפט בישראל. הבעיה היא שבתי המשפט הישראלים מיישמים חוק אשר בנוי על אפליה אתנית בוטה, כאשר לפלסטינים אין אפשרות חוקית לתבוע בחזרה רכוש שהיה שייך להם לפני 1948 ולישראלים יהודים יש בהחלט זכות כזאת. זהו חוק המהווה כל כולו אפליה, ובבתי משפט אשר דנים על פיו אין כל סיכוי לקבל פסק דין של צדק. כדי להשיג את הצדק המגיע להן, החליטו המשפחות לבקש את סיועו של בית הדין בהאג.

אם תתקבל בקשתן של המשפחות משייח ג'ראח, עשויים להיות מוגשים בבית הדין בהאג כתבי אישום בעוון טיהור אתני ופשעי מלחמה נוספים נגד ראש העיר ירושלים משה לאון וחברי מועצת העיר אריה קינג ויהונתן יוסף, נגד מפכ"ל המשטרה, מפקד משטרת ירושלים וקצינים זוטרים יותר שעסקו במישרין בגירוש משפחות פלסטיניות, וכמובן נגד ראשי עמותות המתנחלים העוסקים בגירוש פלסטינים מבתיהם בשייח ג'ראח ובשכונות אחרות כגון סילוואן. המשאבים העומדים לרשות בית הדין הבינלאומי בהחלט מאפשרים להגיע אל מאגרי מידע של עמותות המתנחלים ולהרכיב רשימות שמיות של ראשיהן, נגדם יוצאו צווי מעצר בינלאומיים. כמו כן יכול בית הדין הבינלאומי להגיע אל תורמים במדינות אחרות אשר מסייעים בכספם לעמותות המתנחלים, ולכלול גם אותם בכתבי האישום שיוגשו.

יש לציין כי כדי להימנע מתביעות בבית הדין בהאג צריכה מדינה להראות כי המערכת המשפטית שלה נאבקת ברצינות בהפרת החוק הבינלאומי. אולם במקרה של שייח ג'ראח ההיפך הוא הנכון – המערכת המשפטית הישראלית בעצמה נוטלת חלק פעיל ומהותי בהפרת החוק הבינלאומי, כאשר פעולות הגירוש של תושבים פלסטינים מבתיהם מתבצעות מתוקף צווים של בתי משפט ישראלים.

לפרטים: אדם קלר, דובר גוש שלום 054-2340749

נוסח המכתב המקורי
https://www.pchrgaza.org/en/wp-content/uploads/2021/04/public-communication-letter-sheikh-jarrah-1619270622-pdf-1.pdf