הודעה לעיתונות

עלויות יחסי ציבור / אופיר שפיגל

עלויות יחסי ציבור / אופיר שפיגל
כאשר גוף מפרסם מכרז יחסי ציבור או רק יוצא בהתמחרות לגבי שירות יחסי ציבור עליו להביא בחשבון כי יחסי ציבור כיום הם כבר לא רק קשרי עיתונות וכי המחיר של שירותי יחסי ציבור מורכב מנושאים רבים שיכולים לעלות לא מעט.
כיצד מתמחרים נכון שירותי יחסי ציבור?
כאשר מתמחרים שירות יחסי ציבור חייבים לעשות מיפוי של הצרכים ולאחריו לבחור מסל שירות יחסי ציבור את הכלים המתאימים ביותר עבורכם: קשרי עיתונות, הכוללים כתבות בכלי התקשורת המודפסת, הופעות ברדיו ובטלוויזיה ובאתרי אינטרנט חדשותיים, ניהול דיגיטלי הכולל כתיבה של תכנים, עיצוב מודעות לרשתות החברתיות השונות: לינקדין, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר טיקטוק ועוד. כמו כן, סל שירותי יחסי הציבור כולל גם עיצוב והפקת סרטונים המיועדים לקידום ברשתות החברתיות על ידי טרגוט נכון של קהלי יעד. חשוב לשים לב ולהבהיר מראש שהמחיר כולל את מה שאתם צריכים.
תמחור קשרי עיתונות בעולם משתנה
אומנם בעבר קשרי עיתונות היו קלים לתמחור אבל היום ישנו "תוכן שיווקי" ויש לו עלויות משמעותיות. ודאו האם קשרי העיתונות כוללים תכנים שיווקיים, וודאו שבמסגרת השירות אתם מקבלים ליקוט קטעי עיתונות. מן הסתם הגיוני שתקבלו אבל יש הבדל בעלויות רכישה של עדכון על פרסום בתקשורת הכתובה לבין רכישת סרטון טלוויזיה או לקטע קול מהתקשורת המשודרת. אומנם מדובר בכמה עשרות שקלים לקטע אבל אתם חייבים לדעת מראש על מה אתם משלמים. בשני המקרים יש ערך מוסף להעלות את הפרסומים שלכם לרשתות החברתיות.
תמחור יחסי ציבור בדיגיטל
לשירותי הדיגיטל הנוספים יש יתרונות רבים אך הם יכולים להעלות את המחיר באופן משמעותי, לכן כדאי לשים לב לדברים הבאים:
שימוש בתמונות
חייבים לוודא כי המחיר אותו אתם משלמים עבור השירות כולל רכישת תמונות ממאגר תמונות מורשה וחוקי. שימוש בתמונות ללא רישיון עשויות לעלות לכם לא מעט כסף מה גם שמדובר בהפרת זכויות יוצרים ובעבירה על החוק. מומלץ להיות ערניים במקרה שתמחור משרד היח"צ לא גבוה ולבדוק האם התמחור הנמוך אינו נובע מרכישת תמונות מ"בנק תמונות" שאינו מוסדר או מתבסס על אתרים שמאפשרים הורדת תמונות ללא עלות או על מאגרי תמונות מפוקפקים.
הפקת סרטונים
לסרטונים יש היום משמעות רבה בעידן הניו מדיה ויהיה זה עצוב אם סגרתם מול משרד היח"צ או סוכנות הדיגיטל מחיר ויסתבר שהם לא יוכלו לעשות את מלאכתם כראוי, ידרשו תשלום נוסף על הפקת סרטונים או יספקו שירות חלקי.
בנושא הפקת סרטונים חשוב לוודא מה טיב הסרטונים ומה איכותם. אומנם ניתן כיום להפיק סרטונים בעזרת טלפון נייד אבל שאלו את עצמכם האם זאת הרמה שאתם רוצים? האם אתם רוצים וצריכים אולפן ירוק? האם הצילום כולל צילום במספר אתרים? האם הצילום כולל עריכה, אפקטים או כתוביות? האם הלוגו שלכם יופיע במהלך כל הסרטון? האם ניתן לצלם כמה פעמים שרוצים ומי עורך את הסרטון? ולבסוף, איך נראית התוצאה הסופית. פערי המחירים ופערי האיכות יכולים להיות שמיים וארץ.
קידום ממומן וטרגוט לקהלי יעד
נכון שכל אחד יכול להכניס לאפליקציה את פרטי כרטיס האשראי ובלחיצת כפתור לקדם את הפוסט, אבל בניית קהלים בצורה נכונה וטיוב על בסיס גבוה יאפשרו לכם לקבל הרבה יותר על כל שקל שאתם משלמים לפייסבוק, גוגל או טאבולה. חשוב לבדוק מול משרד היח"צ או סוכנות הדיגיטל שלכם כי הם בודקים את הקמפיין על בסיס קבוע ומטייבים את איכות הלידים והפניות.
בנוגע לקמפיין, חשובה גם השקיפות. סוכנות דיגיטל חייבת לתת לכם אפשרות לגשת לנתונים 24/7- אין סיבה שתסתפקו רק בדיווח חודשי או שבועי. הנתונים חייבים להיות נגישים עבורכם בכל נקודת זמן שתבחרו.
עמלת מדיה
הנושא מורכב וסוכנויות דיגיטל רבות לוקחות עמלה, וזה כמובן בסדר אם יודעים את זה מראש, אבל חשוב לזכור כי אם הסוכנות מקבלת עמלה, לפעמים האינטרס שלה הוא להגדיל את הסכומים המשולמים למדיה ולאו דווקא לעשות אופטימיזציה לקמפיינים. לכן בדקו מה הן עמלות המדיה שאתם משלמים לפני חתימה על החוזה.
תרגום סרטונים
נכון שישנם שירותים הניתנים ללא עלות ומתרגמים דפים שלמים במהירות ובקלות אבל הם עשויים ליצור טעויות מביכות. תרגום טוב ומקצועי עולה כסף ולא תמיד הקהלים שלכם קוראים עברית ולכן אסור לחסוך ובוודאי שאסור להיעזר בשירותים הניתנים ללא עלות. נכון שלתרגום טוב יש מחיר אבל המחיר של "פאדיחה" בגלל תרגום קלוקל תהיה פגיעה בשמכם הטוב ואת זה לא הייתם רוצים. ודאו מי משלם את התרגום במידת הצורך ומה עלותו.
ישנם עוד נושאים רבים שניתן וצריך לבדוק בתחום התמחור לשירות יח"צ. חשוב לדעת כי השירות מורכב כיום משורה ארוכה של מרכיבים, שאת חלקם פירטנו להלן, וחשוב לזכור כי לא תמיד הזול ביותר הוא באמת הזול ביותר במבחן התוצאה. כמו כן, ראוי להתייעץ ולבחון האם השירות נותן מענה אמיתי לצרכים שלכם או שהתשלום הוא הבסיס ועליו תאלצו להוסיף כל חודש סכומים נכבדים שיהפכו את הזול ליקר.

הכותב מנהל משרד יחסי ציבור

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל.