הודעה לעיתונות

בית המשפט המחוזי בנצרת ידון היום (רביעי) בערר של השייח' כמאל ח'טיב נגד מעצרו עד תום ההליכים

בית המשפט המחוזי בנצרת ידון בערר שהגיש השייח' כמאל ח'טיב נגד המשך מעצרו עד תום ההליכים

הדיון יתקיים היום, 16.6.2021 בשעה 12:30, בפני כב' השופט ערפאת טאהא.

צוות ההגנה של השייח׳ כמאל ח׳טיב, מבקש מבית המשפט המחוזי להורות על שחרורו המלא של ח׳טיב או לחלופין לשחררו בתנאים מגבילים מידתיים ההולמים את עבירות הביטוי המיוחסות לו.

בערר נטען, כי לא קיימת כלל עילת מעצר וכי שגה נשיא בית משפט השלום בנצרת דורון פורת כאשר אישר כי קיימות ראיות לכאורה בעבירות הסתה בהסתמך על מהלכים פרשניים בלבד שאותן הציגה התביעה. זאת, בעוד שהפרקליטות בעצמה מודה כי אין בפרסומיו של ח׳טיב קריאה ישירה לביצוע מעשים אלימים. כמו כן, נטען כי האישום על עבירת הזדהות עם ארגון טרור חסרת כל יסוד, ומודגש בערר כי בכל 30 העמודים של ההחלטה, כמו גם בראיות שבכתב האישום, לא נמצא זכר לשמו של ארגון שח׳טיב מואשם בהזדהות עמו.

עוד הוסיפו סנגוריו, כי בית המשפט השלום חרג מסמכותו ועשה בו שימוש משהתייחס אל המעצר כאל עונש. בהחלטה על הארכת מעצרו כתב השופט פורת כי "על השייח׳ ח׳טיב היה לצפות כי דברי הסתה שלכאורה ביטא יובילו אותו למעצר עד תום ההליכים" וכי ״העובר על איסור זה ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח״. דברים אלה מגלים מעידים על חריגה ברורה מתכלית ההליך של דיון בהארכת המעצר.

צוות ההגנה טוען כי בית משפט השלום, שהורה על מעצר עד תום ההליכים עשה שימוש לרעה וחורג מסמכותו בהפיכת המעצר לצעד ענישתי.
כמו כן, לא מתקיימת כלל עילת מעצר בהיותן של הראיות בכתב האישום נסמכות אך ורק על הנחות פרשניות ושגויות.

״ההחלטה הקיצונית של בית משפט השלום מצטרפת למאמצים הפסולים של המשטרה והפרקליטות להרתיע את האזרחים הערבים פלסטינים מלבטא את מחאתם הלגיטימית נגד דיכוי בני עמם. כל זאת תוך שימוש לרעה בסמכותה של הרשות השופטת, בניגוד לכל העקרונות הבסיסיים של שלטון החוק. הרדיפה הפוליטית של השייח׳ כמאל ח׳טיב, שבאה לידי ביטוי בכתב אישום מופרך וחסר כל יסוד, קיבלה גיבוי בהחלטת בית משפט שמטרתה המוצהרת והגלויה היא מתן עונש לאדם בטרם הורשע. זוהי הרוח המעוותת של המבצע מעצרים מגונה שבניגוד לשמו, אין בו לא חוק ולא סדר.״*בתגובה להחלטה להאריך את מעצרו של השייח כמאל ח׳טיב עד תום ההליכים*

עו״ד חסן ג׳בארין, מנכ״ל עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, המייצג את ח׳טיב יחד עם עו״ד חסן טבאג׳ה ועו״ד עומר חמאיסי:

״בעשרים שנה האחרונות לא ידוע על אף מקרה בו נעצר אדם בישראל עד תום ההליכים בגין עבירת ביטוי. יתירה מכך, אין בראיות הקלושות שהוגשו בכתב האישום ולו רמז לקריאה למעשים אלימים לא כל שכן לתמיכה בטרור, אותה מבססת התביעה אך ורק על סמך האהבה שהביע השייח׳ ח׳טיב לתושבי עזה. לצעד הקיצוני הזה אין שום קשר רציונלי למסוכנות שמנסים באופן מופרך לייחס לשייח׳ כמאל ח׳טיב .״

הערר הוגש באמצעות סנגוריו מעדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עורכי הדין חסן ג׳בארין, ויסאם שרף ורביע אגבריה וכן עורכי הדין עומר ח׳מאייסי, חסאן טבאג׳ה ורמזי כתילאת.

לפרטים נוספים
ארי רמז
רכז תקשורת עברית
עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל
[email protected]
054-3077311

לקריאת הערר:
bit.ly/3cyvmK6
bit.ly/3pVmTWP

למידע נוסף על כתב האישום ועל הארכת המעצר: bit.ly/356B6H2
להצטרפות לקבוצת העדכונים של עדאלה: bit.ly/2XbiYa2