הודעה לעיתונות

סכנה צפויה לזקנים בחוק ההסדרים

בצעד חסר תקדים התאגדו הגופים המקצועיים המטפלים באוכלוסיות הזקנים בארץ ופנו הבוקר במכתב דחוף ל - 120 חברי הכנסת במטרה לעצור שינוי סעיף בחוק ההסדרים. על פי השינוי עתידים זקנים סיעודיים הזקוקים לשירותי סיעוד והשגחה באמצעות עובדים זרים לקבל קצבה כספית במקום שירותי סיעוד (קצבה בעין) כמקובל היום.

על המכתב חתומים הסתדרות הגמלאים, איגוד העובדים הסוציאלים, האגודה הישראלית לגרנטולוגיה, הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, איגוד העמותות לזקן בישראל, עמותת לב זהב, עמותת עזר מציון, עמותת בבית ועמותת מטב. הגופים החתומים על המכתב מתנגדים נחרצות לשינוי המוצע בחוק ההסדרים ותובעים לבטל את השינוי המוצע בחוק הסיעוד ולהוציאו מחוק ההסדרים ובמקביל לקבל החלטה על הקמת וועדה מקצועית וציבורית אשר תדון בצורה מעמיקה ותגיש את המלצותיה.

הכותבים מבקשים: "להתריע על הסכנה הצפויה לזקנים בעטיו של השינוי המוצע בחוק הסיעוד במסגרת חוק ההסדרים. במשך 25 שנים, נבנתה מערכת שירותים ששיפרה את איכות חייהם של הזקנים. שינוי חוק הסיעוד במתכונתו הנוכחית יביא לקריסת כל תשתית השירותים לקשיש שנבנתה מתוך ראיה מקצועית עמוקה כשטובתו ורווחתו של הקשיש עומדת תמיד מול עיניה"

עוד מציינים האירגונים כי: "מרבית הזקנים בישראל, הינם עריריים או בודדים, הסובלים ממחלות פיזיות ומנטליות ותלויים לחלוטין בעזרת הזולת. השינוי המוצע בחוק ההסדרים יבטל את כל מערכות התמיכה לזקנים ואלו יוותרו ללא כל מענה מקצועי המוענק כיום על ידי עובדים סוציאלים, אחים ואחיות מוסמכים ומשרדים הנגישים להם לפתרון בכל בעיה".

פרופ' יצחק בריק יו"ר מטה המאבק של החתומים על המכתב מסביר כי: "במשך 5 שנים, בוצע ניסוי על ידי המוסד לביטוח לאומי ונתנה לזקנים האפשרות לבחור בין גמלת שירות לגמלה כספית. 95% מהזקנים ובני משפחותיהם, בחרו להמשיך ולקבל שירות ולהעזר במערכות התמיכה הקיימות כיום למענם. הזקנים בחרו חד-משמעית בגמלת שירות".