Dr. Suzi Kagan
Dr. Suzi Kagan
הודעה לעיתונות

איך להתמודד עם פחדים וחרדות לאור האיום הסורי?

בשבועות האחרונים חווים תושבי מדינת ישראל את האיום הסורי לתקיפה במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט, במקרה שבו ארצות הברית תחליט לבצע פעולה צבאית בסוריה. מהדורות החדשות והעיתונים מוצפים בכותרות אודות האיום שקרוב יותר מתמיד ועל השימוש הצפוי בנשק כימי. ילדים וגם מבוגרים עלולים לחוש מצוקה, פחד וחרדה מפני עצם המחשבה על תרחיש שכזה. ד"ר סוזי קגן יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי ומרצה באוניברסיטת בר – אילן מעניקה מספר טיפים ועצות כיצד להתמודד עם החששות מפני האיום הסורי :

  • ראשית חשוב לדעת כי הפחדים הללו הינם נורמטיביים. עליכם כהורים לקבל ולהבין את הפחדים הללו ולדבר עליהם בצורה בוגרת ומפוקחת. הסבירו לילד בהתאם לגילו ויכולת הבנתו השכלית את המצב וענו על שאלותיו. יש להימנע מתיאורים מפחידים או מפירוט יתר שעלול להגביר את חרדותיו. אצל ילדים צעירים (עד גיל 8), ניתן אפילו לתאר צפי אופטימי יותר מהאמיתי. משפטים כגון: "גם אם תהיה מלחמה, נראה לנו שהטילים לא יגיעו אלינו", או "המקלט שלנו ממש טוב וחזק ויש לנו מסיכות אב"כ ממש טובות". עשויים להוריד את רמת החרדה לתקופה זו.
  • השתדלו לצמצם עד כמה שניתן את חשיפת הילדים לחדשות מאיימות ולעדכונים השוטפים בטלוויזיה בעיתונים וברדיו . הטיפ נוגע גם אליכם. צפייה מוגברת בטלוויזיה עשויה לגרום לחרדה ולפחדים מיותרים עוד טרם הפיכת האיום לממשי. אם אתם מרגישים שאתם חייבים להישאר מעודכנים, נסו להתאפק והתעדכנו בדרכים בהם ילדכם לא ייחשפו למידע כמו למשל דרך האינטרנט. באשר אליכם, לא יזיק לצמצם מעט משטף העדכונים הבלתי פוסק, ולנסות להגביל את הבדיקה למספר מצומצם של פעמים ביום.
  • מגע פיזי ידוע כאמצעי לחיזוק הביטחון, על כן דאגו לחבק את ילדכם לעתים קרובות יותר תוך שימוש במילים מרגיעות. הדגישו בשיחות עימם את העובדה שהם יכולים להרגיש בנוח לחשוף את רגשותיהם ופחדיהם וכי אתם עושים את המקסימום כדי לדאוג לביטחונם.
  • אם מאז החופש הגדול או מאז מבצע "עמוד ענן" עברתם דירה, בדקו היכן נמצא המרחב המוגן בדירה הנוכחית או המקלט באזורכם ובקרו שם עם הילדים.
  • עקבו אחר הוראות פיקוד העורף להתנהגות נכונה ודאגו כבר עכשיו לזמינות ערכות המגן של כל בני הבית. הניחו אותם במקום ידוע ונגיש לכולם, כמובן שללא יצירת בהלה, אך חשוב להיות מוכנים ולהתנהג בקור רוח ברגע האמת.
  • השתדלו בימים הקרובים לא להשאיר ילדים לבד בבית אם הם חוששים מהמצב הנתון.
  • שבחו את הילדים על שיתוף הפעולה שלהם וחזקו את יכולתם להישאר רגועים גם במצבי לחץ.
  • ילדים רבים דואגים כי בעלי החיים שלהם ימותו בעת המלחמה. הבטיחו להם שבעלי החיים יגיעו עמכם למרחב המוגן במקרה של כלב או חתול. ואם מדובר באוגרים, ארנבות או בעלי חיים אחרים הנמצאים בכלוב או אקווריום, דאגו להעביר את מיקומם לחדר המוגן בבית (ממ"ד) למשך התקופה הקרובה.

הורים המעוניינים להציע טיפים נוספים, מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק של ד"ר סוזי קגן הנמצא בלינק הבא:
https://www.facebook.com/DrSuziKagan