מפרסם: שריר תקשורת
תאריך: 10/03/2014 11:51
נושא: משפט, עבודה ורווחה
עו''ד דרור גלמן. יח"צ
עו''ד דרור גלמן. יח"צ
הודעה לעיתונות

משפטנים: הרפורמה שמציע שר הרווחה – הרת לאסון

בחודשים האחרונים נחשף משרד הרווחה לביקורת צולבת על מדיניותו בכל הנוגע להוצאת ילדים בסיכון ממשפחותיהם, והעברתם למשפחות אומנות ובתי מחסה.
כתוצאה מהביקורת הקים שר הרווחה מאיר כהן את ועדת סילמן, אשר הגישה לאחרונה מסקנות מרחיקות לכת – אותן הבטיח השר ליישם במלואן
.
כחלק מהמסקנות הוצע לבטל את סעיף 19 בחוק הכשרות המשפטית, המסמיך את ביהמ"ש להכריע בגורלו של ילד בכל מקרה מחלוקת בין הוריו, וכמו כן, להקים ועדת ערר במשרד הרווחה, שתדון בערעורי הורים על החלטות פקידי הסעד בכל מקרה של הוצאת ילד מביתו.
לדברי
עו"ד דרור גלמן, מומחה לדיני משפחה, מסקנות הועדה כלל אינן פותרות את הבעיה החמורה של הוצאת ילדים מאסיבית מבתי הוריהם, כפי שנחשפה לאחרונה בתקשורת, ולמעשה, מהוות עלה תאנה על פעולותיו השגויות של משרד הרווחה לאורך השנים.
"יתרה מכך - מדובר בצעדים שספק רב אם יעמדו במבחן הבג"ץ, בשל אי עמידתם בקנה אחד עם החוק" אומר עו"ד גלמן.
"אם היה בלם כלשהו למבול הכרעותיהם השרירותיות של פקידי הסעד בכל הנוגע להוצאת ילדים מבית הוריהם, הרי היה זה סעיף 19 – אותו מנסה השר לבטל כעת" אומר עו"ד גלמן. "שינוי זה הרה אסון, ויגרום לסבל רב ומיותר לעשרות אלפי משפחות בישראל"
על הסכנות ברפורמה אותה מנסה להעביר שר הרווחה – בכתבה הבאה.

בסדרת כתבות בטלוויזיה ובעיתונות נחשפה בחודשים האחרונים תמונה מזעזעת שכונתה ע"י רבים כ"קלות הבלתי נסבלת בהוצאת ילדים מבתי הוריהם על ידי רשויות הרווחה".
שר הרווחה מאיר כהן, מיהר ומינה ועדה אשר תבדוק את הטענות שהועלו בתקשורת, ועדת סילמן - ולפני מספר ימים פרסמה הועדה את מסקנותיה, אותן הבטיח השר ליישם במלואן.
עו"ד דרור גלמן, שחזה במסיבת העיתונאים שכינס השר, הזדעזעה עמוקות, והוא מבקר בחריפות את דברי השר.

מהו סעיף 19 ומדוע הוא כה חשוב?
לדברי עו"ד גלמן סעיף 19 לחוק הכשרות המשפטית, מעניק סמכות לבית המשפט להכריע בכל עניין הנוגע בקטינים, הן ברכוש, והן בכל עניין אחר שבו ההורים מתקשים להגיע להסכמה.
"ביטול סעיף 19 יהווה פגיעה אנושה במערכת המשפט בישראל, ובמושג 'דין צדק' עליו היא מושתת" אומר עו"ד גלמן. לדבריו, ביטול סעיף 19 יעניק סמכויות שיפוטיות לאנשים שכלל אינם שופטים, אינם בקיאים בחוק, ולמעשה חסרים כל השכלה וניסיון בהכרעות מסוג זה. לדבריו, הצהרותיו של השר אינן אלא ניסיון מסוכן לעקוף את בתי המשפט בישראל, והדבר עלול לגרום להכרעות הרות אסון הן מבחינה חוקית והן מבחינה מוסרית.
"תחום דיני המשפחה הוא תחום עדין ונפיץ, והעברת ההכרעות בו לידי פקידי סעד, חסרי הכשרה שיפוטית ופסיכולוגית, תיצור פצצת זמן חברתית" מזהיר עו"ד גלמן. לדבריו, הראשונים להיפגע מהכרעות שכאלה, כפי שהוכח בעבר מפעולות לא מידתיות של אנשי הרווחה, הם הילדים עצמם, וכמובן גם משפחותיהם.

האם לשר הרווחה יש בכלל סמכות לבטל סעיף בחוק?
לדברי עו"ד גלמן, שר בממשלה אינו יכול לבטל סעיפי חוק המשתייכים לחקיקה ראשית. "הסמכות לשינוי חוקים נתונה לכנסת ישראל, ולכן אמירתו של שר הרווחה אין לה כל תוקף חוקי או משפטי" אומר עו"ד גלמן. לדבריו, אם יחפוץ השר לשנות את חוק הכשרות המשפטית, הוא יצטרך להעביר את השינוי, כמו כל נבחר ציבור אחר, בכל שלבי החקיקה הרגילים, הכרוכים באישור הכנסת. לדברי עו"ד גלמן, שינויים שכאלה לא צפויים לעבור בקלות, וספק רב אם יעמדו, אם וכאשר יתקבלו, במבחן הבג"ץ.

השר הכריז גם על הקמת ערכאת ערר להחלטות פקידות הסעד – מה בדיוק ההסדר שהוא מציע?
לדברי עו"ד גלמן, ההסדר אותו מציע השר כהן, הוא הקמת ועדת ערר, שתאפשר להורים לערער על החלטות פקידי הסעד בעניינם.
לדברי עו"ד גלמן, הרעיון של הקמת ועד ערר, בדומה לוועדות ערר בביטוח הלאומי ובאגף השיקום במשרד הביטחון, איננו רעיון רע כלל, ואף יכול להימצא ככלי חשוב ויעיל בהפחתת הלחץ על בתי המשפט למשפחה, "אך זאת בשני סייגים".
לדברי עו"ד גלמן, החלטה של ועדת ערר הדנה בגורלו של ילד, אסור שתהיה הכרעה סופית שאין עליה עוררין. "המקום לדון בהכרעה גורלית שכזו הוא בית המשפט למשפחה, בדומה למצב הקיים היום" אומר עו"ד גלמן.
לדבריו, יש להוציא את ועדות הערר מסמכות משרד הרווחה, ולתת אותן בידי הרכב של אנשי מקצוע שיוכלו לבקר את מדיניות פקידי הרווחה.
"על ועדה ערר שכזו להיות מורכבת משופטים בדימוס מבית המשפט לענייני משפחה, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, שלא מקבלים את שכרם ממשרד הרווחה" אומר עו"ד גלמן. "במידה והועדות תהיינה מורכבות מעובדים השייכים למשרד הרווחה, הדבר עלול ליצור מצב מסוכן בו ה"משחק יהיה מכור" מאחר שסביר להניח כי חברי הועדה ירצו לתת גיבוי להחלטת חבריהם, ובפרט אם ידעו כי לא ניתן לערער על הכרעותיהם – בשל הביטול המתוכנן של סעיף 19" אומר עו"ד גלמן.
"מתוך הכרות קרובה שיש לי, לצערי, עם מערכת הרווחה בישראל, אני יכול לומר שפעמים רבות עובדי הרווחה אינם קשובים מספיק לליבם של ההורים, ולטובתם של ילדיהם, ולכן יש מקום לבדוק האם בהחלטות קשות כמו הרחקת ילד מהבית, או שינוי מהותי אחר בחייו, יש להשאיר את סמכות ההכרעה בידי פקידי הסעד, ולא להעבירה לידי אנשי מקצוע בוגרי שעברו הכשרה בפסיכולוגיה של הילד" אומר עו"ד דרור גלמן.

עו"ד דרור גלמן, עוסק רבות בדיני משפחה, גירושין צוואות, ירושות וטיפול בעיזבונות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שריר תקשורת.