שלטי דלת של רופאים ירושלמים. צילום דוד וינוקור
שלטי דלת של רופאים ירושלמים. צילום דוד וינוקור
הודעה לעיתונות

עיר כמרקחה- סדרת סיורים אל סודותיה השמורים של הרפואה בירושלים

עיר כמרקחה- סדרת סיורים אל סודותיה השמורים של הרפואה בירושלים
בעקבות התערוכה החדשה "ירושלים – גיליון רפואי"
ימי שישי בשעה 10:00 מחיר 65-80 ₪ כולל ביקור בתערוכה
כל המידע באתר מוזאון מגדל דוד www.towerofdavid.org.il ובדף הפייסבוק
מומלץ להזמין מקום מראש. פרטים והזמנת מקומות בטל. 6265333- 02 וגם 2884* הזמנת קבוצות בטל. 6265327 -02

תערוכה חדשה ירושלים: גיליון רפואי - דברי ימי העיר בראי הרפואה והאמונה. אוצרת: ד"ר נירית שלו-כליפא
התערוכה החדשה פורשת את הגיליון הרפואי של ירושלים המציג סיפור את אלפי שנותיה של העיר הקדושה בנתיב אבני הדרך של הרפואה, ברצף ששלובים בו חולי ומגפה ומנגד ריפוי בנס ומבחן האמונה – שבט וחסד, תמציתם של החיים רבי הרבדים והניגודים בעיר הקודש. התערוכה היא מבט רחב ומקורי אל נושא הרפואה, המגלם בחובו את הסיפור האנושי במאבקו לחיים בריאים, בהקשרו המקומי הייחודי והמבקר בה עובר בין תקופות, אירועים ומוצגים ייחודיים שחלקם נחשפים בפעם הראשונה לציבור הרחב. בתערוכה, המתפרשת ממגדל פצאל דרך גינת התבלינים ועד האולם הצלבני, מוצגים פרקים בהיסטוריה של העיר: התרופות שהומצאו לראשונה בעיר (הבלזם) ודימויים רפואיים נדירים. פרשיות לא מוכרות ומוצגים מפתיעים מבתי החולים הראשונים שהוקמו בעיר ובהם ארכיונים הנחשפים לאור בפעם הראשונה ומספרים את סיפורה של ירושלים מזווית שטרם נודעה ובהם חפצים, תעודות, תמונות ופריטים שהגיעו במיוחד מחו"ל. לצד אלו מוצג ארון התרופות הירושלמי מימי התנ"ך ועד ימינו, שמציג תרופות מסורתיות, כלי רפואה שהושאלו מחדרי חדרים של מנזרים ירושלמיים וחפצים ייחודיים מאוספים פרטיים וירושות שעוברות במשפחות ותיקות מזה מאות שנים. מכשיר הרנטגן הראשון שהגיע לירושלים, ערכות רפואה צבאיות, מרשמים לאורך התקופות, שלטי בתי רופאים עתיקים, מחברות טיפולים נדירות ועוד, הם רק חלק מהאביזרים והמסמכים שיחשפו לראשונה בתערוכה. ייעוץ מדעי: פרופ' זוהר עמר, פרופ' רפאל יודסין, פרופ' אסתי דבורז'צקי, פרופ' ערן דולב וד"ר דן בראל
התערוכה בתמיכת חברת "טבע". פתיחה: 1 מאי 2014 נעילה: אפריל 2015
שיח גלריה עם אוצרת התערוכה יתקיים בשבת, 31.5 בשעה 11:00

בתי חולים ברובע היהודי - סיור המתחקה אחר התפתחות בתי החולים ומושבת המצורעים בירושלים במאה ה-19. בסיור נעמוד על האתגרים שעמדו על מול מקימי המוסדות הרפואיים על רקע תנאי תברואה הקשים בימים ההם בירושלים.
נתחיל בגן בוני החומה ובתצפית אל בית החולים לחולי עיניים סנט ג'ון ונשמע סיפורי רקע על המחלות והמגפות בירושלים במאה ה-19, ועל רופאי האליל, תרופות ושיקויים קדומים. נלך לבית החולים רוטשילד (משגב לדך) ונכיר את סיפורו העקלקל של בית החולים: יוזמת משפחת רוטשילד, אפליית חולים שאינם אשכנזים, ד"ר מזרקי וד"ר אבושדיד, העתקת בית החולים רוטשילד לעיר החדשה ופתיחת משגב לדך, עמידת בית החולים ב-1948 ועוד. נבקר בבית החולים היהודי הראשון שנבנה ביוזמתו של משה מוטיפיורי ונשמע על הקשיים, סגירתו ויחס המיסיון האנגלי אליו. נסיים בבית החולים של המיסיון ונשמע על ניצול התנאים הרפואיים הירושלמים בירושלים לצורך הפצת הנצרות, החרם על בית החולים של המיסיון, חרם הקבורה ועוד.
מועדי הסיור: 23.5, 6.6, 26.6

בעקבות מרפאות ורופאים בעיר החדשה - סיור המתחקה אחר מרפאות פרטיות ורופאים יוצאי דופן שנתנו לראשונה מענה הולם ואיכותי לאתגרים הרפואיים שהציבה ירושלים בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20.
הסיור ייפתח בהוספיס במנזר סן וינסנט בו נשמע על פעילותם הרפואית של המנזרים הקתולים בעולם ובארץ- ישראל, מסירותן של הנזירות לילדים פגועים ולחולים סופניים בני כל הדתות, על שילוב העבר בבנייה מחודשת. נעבור לבית החולים הרוסי- בית חולים לצליינים רוסים שפעל בתחומי מגרש הרוסים, והמשיך לשמש בתפקידו הרפואי גם בימי המנדט ועד אחרי קום המדינה.

התחנה הבאה היא בית חולים לילדים מריאנשטיפט- בית החולים הראשון לילדים במזרח התיכון, פרי עמלו של ד"ר סנדרצקי ; על פעילות בית החולים, ייחודו, הצלחותיו, סגירתו, ופעילות עמותת "שבת אחים" היום. נמשיך אל בית טיכו- מרפאה פרטית שחוללה מהפכה בתחום רפואת העיניים של הרופא המפורסם ואשתו האחות שהיתה גם ציירת; על פעילות בית החולים, מעברו משער שכם, מחלת הגרענת וכל מה שקשור במשפחת טיכו. נסיים בבית הלנה כגן- "ממשיכת דרכו" של ד"ר סנדרצקי בתחום רפואת הילדים, ממקימות 'טיפת חלב', יוזמת מחלקת יולדות בהדסה, כלת פרס ישראל ויקירת ירושלים.
מועדי הסיור: 16.5, 30.5, 13.6, 27.6 (הסיור ב 27.6 כולל שיח גלריה עם אוצרת התערוכה)

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שירלי יצחקי יחסי ציבור.