מפרסם: גלאי תקשורת
תאריך: 24/06/2014 09:50
נושא: טלוויזיה
סרטי טבע ישראלים. צילום: משה אלפרט
סרטי טבע ישראלים. צילום: משה אלפרט
הודעה לעיתונות

רצועת סרטי טבע ישראלים של צלם ובמאי סרטי הטבע המוערך משה אלפרט תעלה לשידור בימי שישי בערוץ הראשון

הערוץ הראשון ישדר רצועת חדשה של סרטי טבע ישראלים של הצלם המוערך משה אלפרט.

סרטי טבע ישראלים של משה אלפרט – ימי שישי ב-22:25 החל מ-27.6 בערוץ הראשון וב-HD (ערוץ 511)

רצועת סרטי טבע ישראלים של צלם ובמאי סרטי הטבע המוערך משה אלפרט, המלווה בקריינות של קובי מידן, תעלה לשידור בימי שישי בערוץ הראשון.

הסרטים שישודרו:

המדבר ההומה – יותר מ- 70% משטחה של ישראל הוא מדבר. לנוסע בדרכיו הוא נראה נטוש, אך למעשה הוא מלא חיים. בנווה המדבר של עין גדי חיים שפני הסלע וציפורי-שיר רבות הנהנים מהמעיינות השופעים וגם עדרי היעלים באים לרוות כאן את צימאונם. יורדים במצוקים התלולים ונהנים גם ממזון שופע של מגוון עצים וצמחים חד-שנתיים. קוצנים זהובים יוצאים בלילה ללקט זרעים וטרף מזדמן, כמו עקרבים צהובים וארסיים, נזהרים שלא לפגוש ב נחש השפיפון המשחר לטרף. הטורפים הגדולים – השועלים, הזאבים והצבועים נמצאים כאן במקום בו הבשר זמין. מתוך הקניונים מופיע גם טורף העל – הנמר, שאורב ליעלים ושפני הסלע. כל אלה הם רק חלק מתוך עולם החי העשיר במדבר בכלל ולחופי ים המלח בפרט. לחץ האדם על בעלי החיים והצומח גובר מיום ליום. כבישים נסללים, בתי מלון נבנים והמדבר הופך הומה. האם יתחשב האדם בדיירים הוותיקים השורדים כאן בתנאים הקשים של המדבר מזה אלפי שנים, או שמא יקרום לפגיעה קשה ביופי מדהים זה.
יום שישי 27.6 בשעה 22:25 בערוץ הראשון.

מאבק על הלילה – אכזרית וחסרת פשרות בדרכם שלהם, מלחמת העכברים במצוקי העתקים בסמוך לים המלח היא בהחלט בלתי צפויה. חלוצי המתיישבים בבקעת ים המלח שינו את האקולוגיה של האזור בצורה שאיש לא חזה.
הקוצן הזהוב הוא מכרסם יפה ותושב חביב במצוקים הגבוהים הצופים אל ים המלח. אחרי אלפי שנים של חיים בשקט במדבר, הוא החל נלחץ מהקוצן המצוי, פולש גס וקשוח שהגיע לכאן בעקבות החקלאים.
אחרי קרב אכזרי נאלץ הקוצן הצהוב לשנות את אורח חייו שהיה פעילות לילה ומנוחת יום, לפעילות יום ומנוחת לילה – השעות המנוגדות לפעילות הקוצן המצוי. בפעילות היום נחשף הקוצן הזהוב לסכנת הטורפים הרבים פעילי היום.
בתשומת לב, המאפיינת את צוות "אפיקים הפקות", מובא אל המסך סיפור העימות בין שני היצורים הזעירים, תוך גילויים מפתיעים על אורחות חייהם. אחד כזה הוא הגילוי כי נקבת הקוצן הזהוב מאמצת את גוריה של נקבה שכנה, המוצאת את מותה אם ע"י טורף או ממחלה. וגם כאשר לנקבה אחת "לא מתחשק" יותר להניק, לוקחת שכנתה את הגורים אליה. בין התגליות הנוספות הנחשפות לעדשות המיוחדות בהן צולם הסרט, הקוצנים נטרפים ע"י נחש הזעמן המדברי, אך טורפים את צאצאיו כאשר בקעו מהביצים. הם גם עמידים בארס העקרבים, אותם הם טורפים כמזון עשיר בפרוטאין.
יום שישי 11.7 בשעה 22:25 בערוץ הראשון.

לאורך דרך החוף – חופי הים התיכון והחורש הים תיכוני הסמוך אליהם בצפון הארץ ידועים מזה אלפי שנים לעוברים בדרך החוף – סוחרים, לוחמים וסתם עוברי אורח. הפניקים, היוונים, הרומאים, הערבים והיהודים – כולם הטביעו את חותם בחופי הארץ. השרידים של עמים ותרבויות הפזורים לאורך דרך החוף הם הוכחה להתיישבות ארוכת שנים שמתקיימת כאן. היום אנו עדים ל"בום" של בנייה והתיישבות, אשר יוצרים כמעט רצף של בטון מראש הנקרה ועד אשקלון. בעבר, כאשר לא היה לחץ אנושי על כברת הארץ הזאת, התקיים בין דיונות החול ובחורש הסמוך עולם עשיר של חי וצומח. החיות הגדולות – הטורפים ואוכלי העשב, כבר נכחדו מזמן, אך חיות קטנות יותר – יונקים, זוחלים וציפורי שיר עדיין מתקיימים כאן תוך "הסתגלות" לנוכחות הלוחצת של האדם. חיות אלה גם למדו להיעזר במעשה ידיו של האדם לטובתם. הדררות והדורבנים נהנים מהגידולים בשדות. חזירי הבר חולקים עם הפרות את הארוחות שהרפתן חילק ברפת, הבזים מקננים בחלל גגות ובאדניות בחלונות בתים. התנשמות נעזרות בתיבות קינון שהעמיד לרשותם החקלאי ובתמורה הם "מנקים" את שדותיו מנברנים. ולטאת הכוח, הנחש החנקן וקיפוד החולות מאבדים את מקום חיותם בדיונות החול, ההופכות לשכונות ורחובות בערים המתפתחות.
יום שישי 18.7 בשעה 22:25 בערוץ הראשון.

אודיסאת השקנאים – הסרט "אודיסיאת השקנאים" הוא סרט מחודש של סרט הטבע הראשון של "אפיקים הפקות" "נדודים בעקבות השקנאים" שצולם ב- 1984. מראשית שנות ה- 80 של המאה הקודמת ועד היום מלווה הצלם/במאי משה אלפרט את השקנאים בנדידתם. סרט זה מסכם תקופה ארוכה של צילום על פני שלוש יבשות ומביא גם תיאוריה חדשה של נדידת העופות הגדולים והמרשימים האלה. סיפור הסרט מתחיל במושבת הקינון של השקנאים בדלתת נהר הדנובה ברומניה בראשית ספטמבר. הימים מתקצרים, הטמפרטורות יורדות ולהקת השקנאים עם הצאצאים החדשים יוצאת למסע נדודים מתיש לאורך 7,000 ק"מ אל האגמים במזרח אפריקה.
כ- 80% מהצאצאים לא ישרדו את שנתם הראשונה. רבים לא עומדים בתלאות הדרך. ישראל היא תחנה חשובה במסע. כאן הם חייבים "לתדלק" בעיקר בבריכות הדגים ובשמורת החולה והאגמון. הדייגים, השומרים על פרנסתם, עושים ככל האפשר לגרשם, וגם בירי הם משתמשים. בהגיעם לאפריקה הם פוגשים אלפים מבני מינם, החיים קבע ליד האגמים לאורך השבר האפריקני. זהו גן עדן המתקיים כל ימות השנה.
מדוע בוחרים חלק מהשקנאים לעזוב את אפריקה ולנדוד עד רומניה בשביל לקנן? היכן הוא ביתם – ברומניה או באפריקה? על שאלות אלה מנסה לענות הסרט בצילומים מרהיבים, שצולמו על פני שלוש יבשות במשך 25 שנה.
יום שישי 25.7 בשעה 22:25 בערוץ הראשון.

הזאבים של שדות המוקשים – שני מתחרים חריפים ברמת-הקולן הם הבוקרים והזאבים.
במקום בו שום בוקר לא יעיז לדרוך או לשלוח את עדרו, פורחים הזאבים – בשדות המוקשים הרבים. הזאבים חיו ברמת הגולן הרבה לפני שהבוקרים הגיעו. אך כאשר הביאו הבוקרים את עדריהם לרמת הגולן בינות לשדות המוקשים בשטחי הבזלת ובערוצים שאינם ניתנים לעיבוד חקלאי – הם הביאו מזון זמין לזאבים המגיחים משדות המוקשים אל שטחי המרעה וטורפים עגלים ופרות. במשך שלוש שנים עקב צוות "אפיקים הפקות" אחר עבודתם של עמיצור בולדו מ"רשות הטבע והגנים" ועומר וינר – בוקר ממרום גולן, שהוא גם אוהב זאבים וטבע, כיצד להגן על העדרים מבלי לפגוע בזאבים. לצורך צילומי הסרט קיבל הצלם/במאי משה אלפרט היתר מ"רשות הטבע והגנים" לגדל זוג גורי זאבים בביתו (גורים שנולדו בשבי), מה שאיפשר לצלמם בבגרותם בתצלומי תקריב, שלא ניתן לעשות בטבע משום היות הזאבים מודעים לסכנת החיים שבקרבתו של האדם, והם בורחים ונחבאים כאשר הם רואים אדם מתקרב. דרך סיפור המאבק נחשפת רמת הגולן במלוא יופייה והדרה לאורך עונות השנה המתחלפות.
יום שישי 1.8 בשעה 22:25 בערוץ הראשון.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- גלאי תקשורת.