מפרסם: שריר תקשורת
תאריך: 06/07/2014 11:39
נושא: חברה, משפט, עבודה ורווחה
עו''ד אלונה קודנקו . צלם אבי משולם
עו''ד אלונה קודנקו . צלם אבי משולם
הודעה לעיתונות

תופעה מתרחבת: התבטאויות תמימות של ילדים מובילות להתערבות אגרסיבית של רשויות הרווחה

עו"ד אלונה קודנקו טוענת כי העניין כבר הפך לתופעה רווחת.
נציגי מחלקת הרווחה העירונית נוקשים על דלתן של משפחות נורמטיביות לחלוטין, ונוקטות פעולות אגרסיביות - זאת על סמך התבטאויות תמימות וסתמיות של ילדיהן.

כך למשל, מתארת עו"ד קודנקו פרשה שהתעוררה, לאחר שילדה הציעה לחברתה לשחק ב'הורדות תחתונים'.
אחת הילדות התלוננה על הדבר בפני מורה של בית הספר בו לומדות השתיים, וגרמה לעירוב רשויות הרווחה. רק בשל תושיית משפחת הילדה שגייסה במהירות עורכת דין – נמנע בית הספר מלגרוע את התלמידה שהציעה לשחק את המשחק משורותיו .
בפרשייה אחרת הורחק אב מבתו לאחר שציירה איבר מין גברי בגן. רק לאחר שלוש שנים, בהן מנעו מהאב להיפגש עם בתו מחוץ למרכז קשר, הצליח האב להסיר את הגזרה.
בפרשייה נוספת נקרא אב נורמטיבי לבירור במשטרה, לאחר שבנו אמר בבית הספר כי האב בעט בו. הילדים נשאלו על ידי המחנכת האם אי פעם נקטו נגדם הוריהם באלימות, והילד אמר שאביו בעט בו פעם. כתוצאה מהתבטאות זו עירב בית הספר את רשויות הרווחה, שעירבו מצדן את המשטרה.
האב ההמום בילה לילה במעצר, אך למזלו, הצליח לשכנע את הקצין התורן כי הבעיטה, שלא הייתה אלא הטלת חייץ בין הילד לאחיו הקטן, אירעה במהלך תגרה בין האחים, בה התערב האב כדי למנוע את הכאת האח הקטן בפניו.
"החוקים והתקנות להגנת הילד מפני אלימות הם חשובים מאין כמותם, אך השימוש המהיר והאגרסיבי של רשויות הרווחה בצווי הרחקה, בהפעלת מרכזי קשר, ובהפרדת ילדים מהוריהם על סמך בדלי אמירות תמימות של הילדים – הוא שימוש מזיק ומסוכן" אומרת עו"ד אלונה קודנקו העוסקת רבות בדיני קטינים ובדיני משפחה.
כיצד התבטאויות תמימות של ילדים גורמות לרשויות הרווחה להתערבות מהירה מדי לעיתים, וכיצד התערבות כזו עלולה להפריד ילדים מהוריהם, ולצלק את כל הצדדים המעורבים – בכתבה הבאה.

האם שתי ילדות שרצו לשחק במשחק של הורדת תחתונים מחייבות את התערבות רשויות הרווחה? זה נשמע אולי הזוי, אך מקרה שכזה ארע לא מזמן בבית ספר יסודי במרכז הארץ.
אל עו"ד אלונה קודנקו, העוסקת רבות בדיני קטינים, התקשרה אם מבוהלת, וסיפרה כיצד בית הספר שוקל לערב את גורמי הרווחה ולשלול את זכותה לשמש כאפוטרופוס על הקטינה, בגלל משחק תמים אותו הציעה הילדה לשחק לחברתה. לדברי האם, אחת מהשתיים ספרו על המשחק למורה בבית הספר , והמורה מיהרה לערב את העובדת הסוציאלית של בית הספר בו לומדות השתיים ואת רשויות הרווחה.
כתוצאה מהתלונה עורבו רשויות הרווחה, וההורים של הבנות נקראו לשימוע. האם החרדה הגיעה לייעוץ אצל עו"ד קודנקו, המתמחה בדיני קטינים ומשפחה, אשר ייעצה לה לנקוט במספר רב של פעולות, אשר עימתו את בית הספר עם התנהלותו הלא תקינה, כתוצאה מהתערבותה של עו"ד קודנקו לא נקט משרד הרווחה בפעולות אגרסיביות לשלילת זכויות אפוטרופסות של ההורים , והילדה המשיכה את לימודיה כסדרם.
לדברי עו"ד קודנקו, מקרה זה איננו מקרה יחיד, ומדובר על תופעה מתרחבת, לפיה רשויות הרווחה מוזעקות בכל פעם בו מתעורר חשד קל שבקלים לפגיעה בקטינים, אך במקום לטפל במקרה בזהירות, כדי לשמור על שלומו של הילד ושלום משפחתו, נוקטות הרשויות בצעדים שרירותיים, אולי בניסיון לכסת"ח את עצמן – וכך נוצרים אבסורדים קשים, ופעולות אגרסיביות של הרחקת ילדים מהוריהם לשנים תוך פגיעה חמורה באוטונומיה של תא משפחתי.

הילדה ציירה בגן איבר מין גברי
כך ארע לא מזמן במקרה נוסף שטופל על ידי רשויות הרווחה בשפלה. במקרה זה עורבו הרשויות לאחר שנמסר להם כי הילדה ציירה איבר מין גברי, ואמרה ש"זה הפיפי של אבא".
כתוצאה מעירוב הרשויות, הוציאה המשטרה צו הרחקה לאב, ונפתחה נגדו חקירה על ניצול מיני של בתו. האב הכחיש את החשדות נגדו מכל וכל, ותסקירי רווחה אכן קבעו כי הקשר בינו לבין בתו אמיץ, וכי קיימת סבירות גבוהה מאד כי האיש כלל לא ביצע מעשים מגונים בבתו. חרף כך, וחרף בדיקת פוליגרף אשר הוציאה אותו דובר אמת, סירבה אשתו לשעבר לאפשר לו להיפגש עם בתם, והוציאה שוב ושוב צווי הרחקה נגדו בשם הילדה. רק לאחר שלוש שנים של טיפול משפטי סבוך, הצליח האב להחזיר את המצב לקדמותו ולבטל את רוע הגזרה.

האב כמעט ובילה במעצר מפני שהפריד בקטטה בין ילדיו
לדברי עו"ד קודנקו, המתמחה בדיני קטינים ומשפחה, רבות מהרשויות לא מבררות עד סופן את נסיבות המקרה, לא מתייעצות עם פסיכולוגים לפני שהן נוקטות בצעדים, ולא מבררות בצורה עדינה ומתחשבת את נסיבות המקרה עם הילדים עצמם. במקום זאת, בוחרות רשויות רווחה בערים לא מעטות לפעול במהירות ובפזיזות תוך פגיעה קשה בראש ובראשונה בילדים עצמם. כמו כן, לדבריה, התגלה לא פעם ולא פעמיים, שהצעדים בהן נקטו רשויות הרווחה חרגו בהרבה מהסמכות הניתנת להם בחוק.
כך למשל ארע ביוזמה ברוכה של מחנכת בבית ספר יסודי בדרום הארץ, אשר ערכה שיעור על אלימות במשפחה, ובסופו ביקשה מהילדים לגשת אליה בהמשך היום אם הוריהם פעלו נגדם אי פעם באלימות.
אחד הילדים דיווח למורה בתמימות, כי אביו בעט בו פעם. המחנכת לא ביררה אם האירוע היה חד פעמי או מתמשך, ומה גרם לדעת הילד לאב לנהוג בו כך, ומיהרה לדווח על המקרה לעובדת הסוציאלית של בית הספר. גם העובדת הסוציאלית לא ניסתה להעמיק בחקר תלונת הילד, והעבירה מכתב דחוף לרשויות הרווחה העירונית על חשד לאלימות במשפחה, וזו פנתה באופן מידי למשטרה.
לדברי עו"ד קודנקו, האב ההמום גילה באותו יום שני שוטרים בפתח ביתו, שביקשו ממנו להתלוות אליהם לתחנה.
לדבריו, בתחילה כלל לא ידע במה הוא נחשד, וגם התקשה לשחזר באיזה אירוע מדובר, עד שנזכר שלפני שנה, בקטטה אלימה שפרצה בין שני האחים, הוא דחף את רגלו והטיל חוצץ בין אגרופיהם, כדי שלא יפגעו זה בראשו של זה.
דחיפת רגל זו, גם אם הייתה אגרסיבית, כלל לא נחזית כאלימות במשפחה, אך האב כמעט ובילה בגללה בבית המעצר, ורק במזל, הצליח לדבר אל לבו של הקצין התורן, שהשתכנע כי האיש כלל אינו אלים.

"הקלות הבלתי נסבלת של הרחקת הורים מילדיהם"
לדברי עו"ד קודנקו, רגישות היתר שפיתחה המערכת, והסמכויות הדרקוניות הניתנות לשירותי הרווחה העירוניים, גורמים למצב בו מופרדים בכל שנה עשרות ילדים מהוריהם, ומחויבים להיפגש עמם במרכזי קשר. לדברי עו"ד קודנקו, מטרתם של מרכזי קשר חשובה וטובה, אך כאשר מכריחים ילדים נורמטיביים לבלות בהם את שעות האיכות שלהם עם אביהם או אמם, הדבר יוצר נזק בלתי הפיך לנפשו של הילד.
הילד, על פי רוב, כלל לא מבין מדוע אביו לא יכול לשחק אתו כבעבר, ומפתח כעסים ותופעות דחק רבות, בעוד האבות, שהם על פי רוב אלה שמורחקים, נקרעים בסבל רב, בשל האשמות חסרות בסיס על מעשים שמעולם לא ביצעו.
לדברי עו"ד קודנקו, אם הילדים מבינים מדוע אין הם רואים את אביהם, ומודעים לכך שתלונתם היא זו שהובילה למעשה, הדבר מצלק עוד יותר את נפשם, בייחוד אם הבסיס להרחקה היה תלונה או אמירה תמימה לחלוטין, ולא הייתה בה שום טרוניה אמיתית כלפי ההורה.

מה עושים?
לדברי עו"ד קודנקו, כאשר נודע להורים כי רשויות הרווחה עורבו בעניינם בשל התבטאות ילדם, או התנהגותו, מומלץ להם לפנות במהירות האפשרית לייעוץ משפטי אצל עורכי דין העוסקים בדיני קטינים.
לדברי עו"ד קודנקו, פעמים רבות ההורים כלל לא מודעים לנהלים הפנימיים המחייבים את בתי הספר ורשויות הרווחה. לא פעם, לדבריה, התגלה כי בית הספר או רשויות הרווחה עיגלו פינות, הסיקו מסקנות חפוזות, ונקטו פעולות שאין בסמכותם להפעיל.
"עירוב של משפטן הבקי בתחום דיני הקטינים בשלבים הראשונים של התפתחות הפרשה עשוי למנוע מהגופים לפעול בצורה אגרסיבית, פעולות שלאחר מכן מונצחות, אם בשל ניסיונות של אותם גופים להצדיק את פעולותיהם, ואם בשל הרצון של כל המעורבים לנקוט בזהירות, ולהרחיק הורים החשודים באלימות מילדיהם, גם אם אלימות שכזו מעולם לא הוכחה" אומרת עו"ד קודנקו.
כמו כן, קוראת עו"ד קודנקו למשרד הרווחה ומשרד החינוך לשדד את הנהלים בין הגופים האחראיים על שלום הילד, ולקבוע סולם דרגות התערבות מתון יותר, אשר ימנע פעולות בלתי הפיכות הקורעות משפחות נורמטיביות, ופוגעות בראש ובראשונה בילדים המעורבים.

עו"ד אלונה קודנקו http://www.family-advocate.co.il דוברת עברית ורוסית, בעלת משרד עורכי דין בבת ים. עו"ד קודנקו עוסקת רבות דיני קטינים, דיני משפחה, ייצוג בסכסוכי גירושין, מאבקי משמורת ומזונות, צוואות וירושות, ועוד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שריר תקשורת.