ד"ר סוזי קגן. יחצ
ד"ר סוזי קגן. יחצ
הודעה לעיתונות

איך לשמור על זוגיות בריאה וחזקה ? טיפים לכבוד ט"ו באב

ט"ו באב שיצוין השנה ב – 11 באוגוסט 2014, הוא חג האהבה במסורת היהודית שכן הוא הוזכר במקרא ומשם מקורו. בעבר, זוגות רבים מעם ישראל נהגו להתקשר בתאריך זה בברית הנישואין בחיק הטבע ובנות ירושלים היו יוצאות לרקוד בשדות ובכרמים כשהן לבושות בבגדים לבנים. כיום, הוא מהווה הזדמנות לבילויים רומנטיים במסעדות והבאת מתנות לבני הזוג. כמו כן, לחלקנו יום האהבה יכול לעורר תהיות לגבי טיב הקשר הזוגי ואף לעורר תמרורי אזהרה. ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול זוגי ומשפחתי ומרצה באוניברסיטת בר- אילן, מעניקה טיפים והמלצות לריענון ושימור הזוגיות לרגל ט"ו באב.

כאן ועכשיו
בעידן המודרני אנחנו רוצים הכל כאן ועכשיו. כשמשהו לא נוח או מתאים לנו אנחנו מיד רוצים להחליף אותו. זה מחלחל גם אל תוך הזוגיות שלנו. היום, אנחנו לא נשקיע בלתקן את הזוגיות הקיימת כשאפשר להחליף בן/בת זוג בקלות. כשיש בעיות בזוגיות אנחנו נריב, נרים ידיים ונחשוב על כך שנמצא משהו הרבה יותר טוב בהמשך. התנהגות כזו יכולה להוביל גם לגירושים. לכן, אם אתם חשים שיש לכם בעיות רבות בזוגיות, שאינכם מצליחים לתקשר, שאתם רבים הרבה, שבו ביחד ונסו לפתור את הבעיות ביניכם. לא הצלחתם, פנו לייעוץ זוגי שיוכל לכוון אתכם.

תלות בקשר
המקרה ההפוך לחוסר תקשורת בזוגיות - הזוג "הדביק" שעושה הכל ביחד. מצב זה עלול להיות בעייתי כאשר בני הזוג משתנים בכדי להתאים את עצמם לזוגיות. בני זוג כאלו עם הזמן מאבדים את עצמם בתוך הקשר, הם כבר לא מזהים את עצמם והזוגיות שלהם כבר הופכת להיות קשה ומסובכת. זוגות שאיבדו את עצמם בקשר צריכים לשחרר קצת את החבל ולתת מרחב אחד לשנייה. הם מחויבים לשינוי ביחסים בצורה כזו שכל אחד יכיר את עצמו מחדש וישקיע בעצמו ולא רק בזוגיות. רק כאשר כל אחד יכיר את עצמו בתוך הזוגיות יהיה ניתן לפתור את הבעיות בין בני הזוג ולחזק את היחסים.

"נקו את שולחן הכעסים"
מערכת יחסים נורמטיבית וחיים זוגיים רצופים בעליות ומורדות. בתקופת השגרה בה אנחנו מתרוצצים מעבודה לילדים כמעט ולא נותר זמן אמיתי לחיזוק ושימור הזוגיות. כמו כן, בתקופה זו כל אחד מבני הזוג עלול לצבור כעסים על בן הזוג השני מבלי יכולת לשבת ולדבר על מה שהכעיס מפאת חוסר הזמן וההתרכזות בילדים. השתמשו בתאריך זה על מנת לקבוע נקודת זמן לשיחה משותפת בה תוכלו לדבר על הכעסים, לסלוח ולעיתים לפנות לאיש מקצוע כדי שיסייע להמשיך את הקשר בהצלחה.

הימנעו משקרים
אל הקליניקה שלי הגיעה אישה כבת 50 שנשואה כבר כמעט 20 שנה לאותו בן זוג. לפני מספר שבעות הגיע לביתה שליח עם דבר דואר רשום ובו מסמכי עו"ד לתביעה לגירושין. ההלם שאחז בה היה לא יתואר שכן מבירור קצר התגלתה העובדה שבן זוגה מצוי במערכת זוגית עם אישה אחרת. מסתבר שמקרה זה אינו נדיר ואנו רואים כי כאשר אחד מבני הזוג מוצא עצמו מתחיל לנהל מערכת יחסים נפרדת בעודו מצוי באחרת, מתחילה מסכת שקרים הרסנית. שקרים שלעיתים מצרפים אליהם גם חברים או בני משפחה אחרים הנותנים גיבוי או אליבי לשקר. ואכן ההליכות הליליות שערך הבעל עם חברו הטוב היו שקר, שכן היה זה זמן המפגש עם בת הזוג החדשה בעוד החבר הטוב נותן גיבוי ומשקר אף הוא, בטענה כי הוא זה שמצטרף להליכה בכל ערב. כמו כן, ישנם אנשים המשקרים לבן הזוג בגלל פחד מתגובה זו או אחרת של בן זוגם. במקרים אלו אני ממליצה לגשת לייעוץ פסיכולוגי שכן גורם הפחד שוחק בני זוג ובכל פעם שמתגלה שקר זה או אחר גם אם הוא קטן ולא רלוונטי חלה פגיעה בקשר היציב והחזק שבונה האמון.

הימנעו מחישובי רווח והפסד
בני האדם מנועים על ידי אינטרסים, כך גם בזוגיות. אנחנו מחשבים רווח מול הפסד כמעט לפני כל פעולה פשוטה, גם באהבה. לא משנה כמה אנחנו אוהבים ונותנים מעצמנו, תמיד נצפה לתמורה הולמת, לפחות כמו שאנחנו השקענו. כל עוד החשבון האגואיסטי הזה מתנהל אצלנו בראש גם בזוגיות, אנחנו עלולים להתאכזב על שלא קיבלנו בחזרה את מה שאנחנו חושבים שהגיע לנו. אם אנחנו באמת רוצים ליצור יחסים משמעותיים ומחוברים, עלינו להתעלות מעל כל ההתחשבנויות והמדידות. התחילו ליהנות מהנתינה לבני הזוג, נסו להרגיש את הצד השני ולחשוב למה הוא זקוק, מבלי לחכות לתמורה. הנתינה הזו תחזק אצלכם את האהבה לבני הזוג ותניב פירות מאוד מתוקים בקשר שלכם.

השגרה שוחקת
השגרה היא שוחקת ומשעממת אך מצד שני היא גם מהווה ביטחון, יש עבודה מסודרת, הילדים בסדר, הכל במקומו. התעוררתם אחרי הרבה שנים, הסתכלתם אחורה ואינכם מרוצים. הזוגיות נשחקה, אינכם מרגישים כבר את האהבה והתשוקה שהייתה בכם פעם. ט"ו באב היא הזדמנות טובה לריענון היחסים. התחילו במסורת של בילויים קטנים המשותפים רק לשניכם. קבעו לעצמכם לפחות פעם אחת בשבוע, ערב אחד שאותו אתם מבלים ביחד. בלי הילדים בלי עוד זוגות חברים ובלי ההורים. רק שניכם. צאו למסעדה רומנטית, טיול רגלי לאורך חוף הים, שבו בפאב או עשו לעצמכם פיקניק קטן. האפשרויות רבות ומגוונות, אם בבית ואם מחוצה לו, כשהמטרה היא לשמר ולרענן את הזוגיות שלכם לא רק אחת לחג אהבה כזה או אחר אלא לעיתים קרובות יותר. במפגשים האינטימיים הללו זכרו לשתף זו את זה בחוויות היומיום שלכם, ברגשות, בלבטים ובהתמודדויות השונות. נכון זה עלול להיות קשה ליישום אבל זכרו: זוגיות טובה נבנית רק בעבודה קשה ואם לא נתאמץ היא עלולה לחמוק לנו מבין האצבעות.

קוראים המעוניינים להתעדכן בהמלצות נוספות או להציע טיפים משלהם מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק של ד"ר סוזי קגן הנמצא בלינק הבא: https://www.facebook.com/DrSuziKagan