מימין לשאמל: אסנת הבר קוטון, מנכ"לית רשת החינוך אנקורי, אסף אייזן, נילי רייכמן, רון לוין, אמילי מואטי, אמיר הספרי ואלי חזן.
מימין לשאמל: אסנת הבר קוטון, מנכ"לית רשת החינוך אנקורי, אסף אייזן, נילי רייכמן, רון לוין, אמילי מואטי, אמיר הספרי ואלי חזן.
הודעה לעיתונות

בחירה שעושה שכל

לקראת יום הבחירות בחרה רשת החינוך אנקורי לעורר את הדיון הפוליטי באמצעות מבט ביקורתי אל "מאחורי הקלעים" של מערכת הבחירות. בתום מהלך לימודי מורכב שעסק בתקשורת ביקורתית, הציגו היום מנהלי הקמפיינים של המפלגות את עבודתם

בקמפוסים של רשת החינוך אנקורי ברחבי הארץ לומדים מאות תלמידים אשר יצביעו בבחירות הקרובות בפעם הראשונה. כדי לקדם את מידת המודעות והמעורבות של התלמידים בשיח הפוליטי, הוחלט להתמודד עם הנושא דווקא באמצעות דיון תקשורתי ושיווקי ביקורתי. בתום מהלך שכלל מערכי שיעור ודיונים כיתתיים, התקיים היום אירוע השיא אליו הוזמנו הפעם הקמפיינרים, במקום המועמדים. יועצי התקשורת והדוברים של המפלגות המתמודדות התבקשו להסביר ולחשוף בפני התלמידים את המהלכים האסטרטגיים שהנחו אותם בבניית הדמות והקמפיין.

"מאחורי הקלעים – בחירות 2015" , התקיים היום בתיאטרון היהלום ברמת גן.

ארועי היום נפתחו לפני כשבועיים בתחרות "ישראל מחכה לסלוגן", בה התבקשו תלמידי הרשת להציע סלוגנים למפלגות השונות לקראת הבחירות. בניגוד למצופה, הסלוגנים שהוצעו ונבחרו על ידי התלמידים, לא קידמו את המועמדים והמפלגות, אלא התייחסו בציניות להבטחות ולמצעים. רובם המכריע של הסלוגנים שהוצעו הביעו ביקורת נוקבת על מצעי המפלגות. בתוך כך בחרה הנהלת רשת החינוך אנקורי לאפשר לתלמידים להביע מחאה ואכזבה מהמערכת הפוליטית בכללה, ופתחה בפניהם את הבמה, במטרה לעודד חשיבה ביקורתית, מעורבות חברתית פעילה .

בין הסלוגנים המובילים ניתן למצוא "אמת, אנחנו אותו הדבר" לרשימת המחנה הציוני; "נלחמים במלחמה. בשחיתות!" למפלגת ישראל ביתנו; למפלגת עלה ירוק המציאו את הסלוגן "שמים במבה בקלפי"; למפלגת הבית היהודי "כי מי צריך תחבורה ציבורית בשבת?"; ואילו למרצ "אשכנזים חנונים, למי עוד תצביעו?". הסלוגנים מופיעים בסטיקרים ופוסטרים שישטפו את הקמפוסים של הרשת עד ליום בחירות ב-17.3.15.

יואב קרקובסקי, הכתב הפוליטי של רשת ב', הנחה את הפאנל ופתח בכך שהקמפיינרים אינם בהכרח עובדים עבור המפלגה התואמת להשקפתם האידיאולוגית, ופנה לאמילי מואטי, יועצת בכירה של הרשימה הערבית המאוחדת, שבעבר עבדה בקמפיין של ראובן ריבלין לנשיאות. מואטי מצדה ענתה כי "ראובן ריבלין כנשיא מייצג אותי כאזרחית בצורה הכי נאמנה. אני בעלת תפיסת עולם ליברלית, ומאמינה שהערבים שמגיע לערבי ישראל שמהווים 20% מאזרחי המדינה שייצגו אותם בכנסת. אני מקווה שהרשימה תשיג מספר הקולות המרבי שיחזקו את השמאל ויחליפו את השלטון." כאשר נשאלה מואטי על הקמפיין שמובילה ציינה כי "הקולות הלא ערבים של הרשימה שווה כחצי מנדט, לכן רוב הקמפיין מתרכז בשפה הערבית, אך לא רק. אנחנו גם היחידים שלא עושים קמפיין נגטיב - הקמפיין נועד לעודד הצבעה באוכלוסייה הערבית ובאוכלוסייה היהודית המיואשת שמתלבטת אם כלל להצביע."

רון לוין, יועץ התקשורת של ישראל ביתנו, התייחס לקמפיין של המפלגה ואמר כי "זוהי מערכת הבחירות הרביעית שאני עובד עם המפלגה ובכל פעם בחודשיים הראשונים אנחנו רק עסוקים בלהסביר את ענייני החקירות ורק לאחר מכן מתפנים לקמפיין עצמו. הקמפיין שלנו מבוסס על ישירות ודיבורים 'תכלס'. המועמד שלנו לא שחקן ולכן אין לנו סרטונים היתוליים, הוא מדבר ישירות וזה מה שמעניין את הקהל שלנו." קרקובסקי פנה לנילי רייכמן, מנהלת התוכן של יש עתיד, ושאל "מדוע הבחירות האלו כבר לא רואים את הפעילות הענפה בפייסבוק ואת הסרטונים הקיאטיביים? פרסמתם סרט של שלוש שעות!" רייכמן ענתה כי "הצעירים בקהל יודעים שהבחירות הנוכחיות קוראות בווטסאפ. הסרטונים לנו לא מנסים להיות מגניבים המטרה היא שיח אמיתי ורציני. אנו מתמקדים בסרטונים שמציגים פרסומים מקוריים ואנשים אמיתים שמספרים איך חייהם השתנו בעקבות ההחלטות של 'יש עתיד'"

אלי חזן, יועץ במטה ההסברה של הליכוד, סיפר בפני התלמידים ש"יש תחושה כללית שרוב כלי התקשורת מוטים נגדנו. הם בחרו להציג שהנסיעה לצרפת מזיקה וכך גם לקונגרס, אבל זה כלל לא נכון. הפעם הצטרפנו לטרנד של סרטוני אינטרנט בהשתתפות ראש הממשלה מאחר והוא מנגיש לציבור הרחב את הדמות האנושית שלו שרבים לא מכירים." קרקובסקי המשיך לאסף אייזן, אסטרטג בצוות הקמפיין של המחנה הציוני, ועקץ כי "אם ביבי הלך לשיעורי משחק, בוז'י הלך לשיעורי מנהיגות" בהמשך שאל מדוע ציפי לבני מוחבאת בקמפיין. אייזן ענה כי "לבני אינה מוחבאת והיא חלק מהקמפיין. אנחנו כאן עכשיו בגלל החיבור הזה בין הרצוג ללבני. הסיבה שהרצוג עומד בעיקר בפרונט הוא שהוא זה שירכיב את הממשלה הבאה."

קרקובסקי פנה לאמיר הספרי, מנהל הקריאייטיב של מרצ, ושאל כיצד הם מנסים לעורר את הקמפיין כשהמפלגה מדשדשת בסקרים ובקושי עוברים את אחוז החסימה. הספרי ענה ש"זה נכון שמרצ צריכים כל קול. אחת ההחלטות הכי חשובות בקמפיין היא לדבר על עקרונות ועל קו הגנה, לדבר אמיתי מבלי להתייפייף. זו מפלגה אידיאולוגית. הקמפיין פונה לאנשי השמאל שרוצים משהו אחר ויכולים לשרת את המהפך הכי טוב, אבל גם חושבים שצריך להצביע להרצוג. מרצ מתחייבים שהצבעה להם זה גם קול להרצוג."

אסנת הבר קוטון, מנכ"לית רשת החינוך אנקורי: "כבר מהסלוגנים שנשלחו לתחרות אפשר היה לזהות התיחסות צינית גורפת לכלל המפלגות, תוך הפגנת סף הזדהות וציפיות נמוך מאד מהמערכת הפוליטית בכללותה. ניכר כי התלמידים מכירים את הדיון, מודעים למצעים, אבל לא תולים תקוות בהבטחות. יש להם מעט מאד אמון בכנות הכוונות וביכולות של כל הצדדים. חשוב לזכור שמדובר בנוער לפני גיוס, ובאנקורי אנחנו מרגישים מחוייבים להקשיב להם קשב רב, ולבחון איתם את מערכת הבחירות הזו מכיוון אחר, לא עוד מנה של סיסמאות בחירות, אלא כלים של ממש לחשיבה תיקשורתית ביקורתית. אם בשנים עברו היינו מזהים נטיה חדה ימינה בהעדפות של תלמידי התיכון, זה לא המצב היום. יש כאן נוער מודע, ביקורתי ומאוכזב. הדיון בקמפיינים וב"מאחורי הקלעים" של המפלגות והמועמדים, נועד לצייד אותם במשקפיים נוספים לבחינת המצב."

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קרמר דוידוביץ' ג'י.סי.אס בע"מ.