מפרסם: האגודה לזכויות האזרח
תאריך: 15/04/2015 10:08
נושא: חברה, ערבים
.
.
האגודה לזכויות האזרח בישראל
האגודה לזכויות האזרח בישראל
הודעה לעיתונות

רקע- העתירה לביטול חוק החרם

ב- 12.3.2012 עתרו שמונה ארגוני חברה אזרחית לבג"ץ בדרישה לבטל את חוק החרם: חמישה מתוכם הם ארגוני זכויות אדם מהבולטים בישראל – עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, האגודה לזכויות האזרח בישראל, הוועד הציבורי נגד עינויים, המרכז הרפורמי לדת ומדינה - התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, המוקד להגנת הפרט ויש דין. בנוסף, עתרו שלושה ארגונים המקדמים חרם כלכלי במטרה להיאבק בכיבוש: קואליציית נשים לשלום, ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל ומרכז ירושלים לסיוע משפטי וזכויות אדם.

העתירה הוגשה על-ידי עורכי הדין חסן ג'בארין וסאוסן זהר מעדאלה ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח בישראל. היא נדונה בפני הרכב מורחב של תשעה שופטים: הנשיא בדימוס גרוניס, הנשיאה נאור, המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופטים ג'ובראן, מלצר, דנציגר, הנדל, פוגלמן ועמית.

חוק החרם, שנכנס לתוקף ביולי 2011, מאפשר לתבוע פיצויים ממי שקורא, או לוקח חלק בקריאה פומבית, להטיל חרם כלכלי, תרבותי או אקדמי על מדינת ישראל, על מוסדותיה או על גופים אחרים מפאת זיקתם לישראל או לשטחים הכבושים. כך, למשל, קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל או בשטחים, או חרם על מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, נכללים בהגדרת החוק. החוק אף מסמיך את שר האוצר להטיל סנקציות כלכליות חמורות על כל מי שקורא לחרם או מתחייב להשתתף בו.

העותרים ציינו כי החוק מטיל "תג מחיר" על התבטאויות פוליטיות לגיטימיות ופוגע בדיון הציבורי, דווקא בנושאים הבוערים והשנויים ביותר במחלוקת. בכך הוא פוגע בזכויות החוקתיות לחופש ביטוי, לכבוד ולשוויון. הסנקציות החריפות שהחוק קובע, מרתיעות מראש את מי שיבקשו להביע עמדה פוליטית באמצעות קריאה לחרם, ועל כן פגיעתו של החוק קיימת עוד בטרם הוגשה תביעה על בסיסו.

לעתירה

לחוק החרם

לדף מידע על חוק החרם

לפרטים נוספים,

Nirit Moskovich, Spokesperson
نيريت موسكوڤيتش،

الناطقة بلسان الجمعية ومركزة قسم الإعلام
נירית מוסקוביץ'
דוברת ומרכזת מערך הדוברות

Office 073-7050-763
Mobile 052-3410631
http://www.acri.org.il

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לזכויות האזרח.