מפרסם: האגודה לזכויות האזרח
תאריך: 19/04/2015 17:25
נושא: חברה, משפט
האגודה לזכויות האזרח בישראל
האגודה לזכויות האזרח בישראל
.
.
הודעה לעיתונות

האגודה בבקשה להצטרף להליך בו מועמד לדין אדם בשל קיבוץ נדבות:

אין להעמיד אדם שקיבץ נדבות לדין פלילי

מחר בשעה 9:00 ידון בית משפט השלום בבאר שבע בעניינו של מר א' לוי, שקיבץ נדבות בצמתים בבאר שבע, והועמד לדין בגין "הפרעה לתנועה" ועבירת מטרד.

את הנאשם מייצגת עו"ד טלי קסלסי מהסניגוריה הציבורית.

האגודה לזכויות האזרח ביקשה להצטרף לדיון במעמד ידיד בית המשפט. בבקשת ההצטרפות, כתב עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות וכלכליות באגודה, כי "הפעלת הדין הפלילי על פעולות הישרדות כמו קיבוץ נדבות, שנובעת ממצוקה כלכלית קשה, היא ענישה אכזרית, שלא תתרום דבר לפתרון המצוקה. אדרבא - היא תסבך את האדם בפלילים, תקשה עליו עוד יותר את ההשתקמות ותהווה עוד משקולת שמותירה אותו במעגל העוני והמצוקה הקשים. הציבור לא יצא מורווח אלא מופסד."

בבקשת ההצטרפות נכתב, כי רבים מ"קבצני הצמתים" אינם מסוגלים לקיים את עצמם ללא קיבוץ הנדבות, בין השאר מכיוון שהרשויות כושלות ואינן מסוגלות לתת מענה מספק שיאפשר להם להתקיים בכבוד בלי לקבץ נדבות, פעולה אותה הם עושים לצורך הישרדותם, כאשר רבים מהקבצנים הם גם חסרי בית. עוד מצוין בבקשה, כי בישראל, קיבוץ נדבות אינו בגדר עבירה, וכי התביעה הסתמכה על נוהל פסול המערב בין עבירת תנועה קלה לבין עבירת המטרד בחוק העונשין במטרה להרחיק את הקבצנים בכוח. התביעה, נטען, לא הביאה כל נתון אודות הסיכון הנובע מקיבוץ נדבות בצמתים והיא פעלה באופן סלקטיבי רק נגד קבצני הצמתים ולא נגד רוכלים, מוכרי דגלים ומחלקי חומר פרסומי שפועלים בצמתים.

תופעת השימוש במשפט הפלילי נגד אנשים החיים בעוני, וחסרי בית בפרט, אינה חדשה. במדינות שונות בעולם המערבי ניתן למצוא דוגמאות לחקיקה שמפלילה חסרוּת בית או פעולות קיום של חסרי בית ועניים במרחב הציבורי. כאלה הם איסורים על שוטטות, קיבוץ נדבות, לינה, הקמת מאהל, הנחת ציוד וכדומה. בבקשה שהגישה האגודה, נכללת גם סקירה בינלאומית המצביעה על כך, שלא פעם פסלו בתי המשפט במדינות שונות תקנות שנועדה למנוע מחסרי הבית והעניים להתקיים במרחב הציבורי, וכן מחקרים המצביעים על כך שפעולות אכיפה אינן פותרות דבר ואף מחריפות את המצב.

באגודה קוראים לרשויות לשפר את מערך הרווחה, להגדיל את פתרונות הדיור, ולא להחליף את מדיניות הרווחה באכיפה כוחנית כלפי המוחלשים ביותר בחברה.

לבקשת ההצטרפות של האגודה:
http://www.acri.org.il/he/wp-content/uploads/2015/04/hit19193amicus.pdf

לתיעוד ב- Ynet של מעצרו של מר לוי ע"י המשטרה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4497910,00.html

לכתבה שפורסמה ב"מוסף הארץ" בסוף השבוע האחרון, על גל כתבי האישום בגין "פשעי עוני": http://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2614954

לפרטים נוספים,

Nirit Moskovich, Spokesperson
نيريت موسكوڤيتش،

الناطقة بلسان الجمعية ومركزة قسم الإعلام
נירית מוסקוביץ'
דוברת ומרכזת מערך הדוברות

Office 073-7050-763
Mobile 052-3410631
http://www.acri.org.il/

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לזכויות האזרח.