הודעה לעיתונות

האגודה לזכויות האזרח:השרים בנט ורגב דורסים את חופש הביטוי האומנותי

השרים בנט ורגב דורסים את חופש הביטוי האומנותי
במכתבים לכל אחד מהשרים דורשת מהם האגודה לזכויות האזרח לחזור בהם מהצהרותיהם האחרונות, שמסכנות את החופש ליצור ולהביע דעות מגוונות. ההחלטה של השר בנט אף רומסת את הגוף המקצועי האמון על כך במשרד החינוך.

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, כתב היום לשר החינוך, נפתלי בנט, בעקבות החלטתו להוציא מסל תרבות את ההצגה "הזמן המקביל" של תיאטרון אל-מידאן, למרות שוועדת הרפרטואר של סל תרבות דנה מחדש בהצגה, והחליטה להשאירה בסל: "תפקידך כשר החינוך הוא לדאוג שמערכת החינוך תחנך את התלמידים לגישה ביקורתית, פלורליסטית ומאתגרת מוסכמות. החלטתך זו משדרת מסר הפוך לחלוטין. לפיכך נבקשך ראשית, לבטל את החלטתך; ושנית, שלא להתערב בשיקוליה המקצועיים-אמנותיים של ועדת הרפרטואר של סל התרבות."
במכתב נוסף לשרת התרבות, מירי רגב, שהודיעה שתבחן מחדש את מימון משרד התרבות לתיאטרון אלמינא – תיאטרון רב תרבותי לילדים ביפו, על רקע סירובו של מייסד התיאטרון, השחקן נורמן עיסא, להופיע בהצגה בבקעת הירדן, כתב עו"ד דן יקיר: "שלילת המימון מן העמותה כמוה כענישה קולקטיבית בשל מעשים שאינם קשורים לעמותה ואינם בשליטתה. אין סכנה גדולה מזו לחופש הביטוי בכלל ולחופש הביטוי האמנותי בפרט, ומן הראוי ששרת התרבות לא רק שלא תאיים עליו אלא שתגן עליו בנחרצות ובתקיפות".
עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "ההצהרות האחרונות של השרים בנט ורגב פוגעות בחופש הביטוי האומנותי באופן עמוק ומתמשך, כיוון שהן יוצרות אווירה עכורה, בה אומנים יירתעו מיצירה אומנותית ביקורתית שאינה מתיישרת עם הממסד. אלו שרים שאמורים לקדש את חופש הביטוי והיצירה ובמעשיהם הם משדרים מסר הפוך לחלוטין. החלטתו של שר החינוך מהווה אף דריסה של הגוף המקצועי במשרד החינוך, שגם לה אפקט שלילי מצנן על ועדות מומחים מקצועיות ועצמאיות. בפעם הבאה עלולות ועדות מעין אלה להכריע שלא לפי שיקול דעת מקצועי אלא לפי דעות השרים, ומומחים עצמאיים בעלי שיעור קומה יסרבו להיות חברים בוועדות, שהחלטותיהן נהפכות לפי החלטת השר."

למכתב המלא לשר החינוך, נפתלי בנט:
http://www.acri.org.il/he/wp-content/uploads/2015/06/sal-tarbut100615.pdf
למכתב המלא לשרת התרבות, מירי רגב:
http://www.acri.org.il/he/wp-content/uploads/2015/06/Almina-theatre100615.pdf

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לזכויות האזרח.