הודעה לעיתונות

השרה רגב פוגעת בדמוקרטיה ובזכות הציבור לתרבות ולאמנות

במכתב לשרה דורשת ממנה האגודה לזכויות האזרח שלא להפך לצנזור תרבות, ומציינת כי התנהלותה מאיימת על הדמוקרטיה הישראלית כולה. האגודה מזכירה כי חופש הביטוי הוא זכות יסוד של כלל הציבור, וכפי שלאמנים דרוש חופש אמנותי ליצור, כך עומדת לציבור הזכות להיחשף ליצירות אמנות על כל גווניהן ותוכניהן.

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, פנה היום לשרת התרבות, מירי רגב, בעקבות הודעתה כי תבחן את המשך תמיכתו של משרד התרבות בפסטיבל הקולנוע בירושלים בשל הקרנת סרט תיעודי על יגאל עמיר ואשתו ואת המשך התמיכה בתיאטרון אלמידאן מחיפה בשל העלאת ההצגה "הזמן המקביל", בשל היותה מבוססת על סיפור של אסיר ביטחוני: "שרת התרבות איננה קומיסרית התרבות ומשרד התרבות איננו צנזור התרבות. תפקידו של משרד התרבות הוא לתמוך בתרבות ובאמנות ולא לחנוק אותם. תפקידם של הקולנוע והתיאטרון הוא לעסוק בסוגיות רגישות ומעוררות מחלוקת ולעודד חשיבה ביקורתית. אין זה מתפקידם לעודד את הלגיטימציה של המדינה או לשמור על תדמיתם של חיילי צה"ל. באותם מקרים נדירים, בהם יצירת אמנות מסיתה לאלימות או לגזענות, זכאי משרד התרבות ואף חייב למנוע תמיכה של כספי ציבור ביצירה זו. פרט לכך אסור למשרד התרבות להתערב בתכנים ובנושאים של היצירה האמנותית."
עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: " אמני ישראל חשים מאוימים בשבועות האחרונים, כשחופש היצירה וחופש הביטוי שלהם נמצאים תחת מתקפה מתמדת. למרות שהאמנים נמצאים בחזית, האיום הוא על הדמוקרטיה הישראלית כולה. חופש הביטוי הוא זכות יסוד של כלל הציבור: לאמנים דרוש חופש אמנותי ליצור, ולציבור עומדת הזכות להיחשף ליצירות אמנות על כל גווניהן ותוכניהן."
למכתב המלא לשרת התרבות, מירי רגב: http://www.acri.org.il/he/35006

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לזכויות האזרח.