לוגו המוסד לבטיחות ולגיהות
לוגו המוסד לבטיחות ולגיהות
הודעה לעיתונות

ט"ו בשבט הגיע חג לאילנות: כללי בטיחות לנטיעה/ אלי לרנר, רכז תחום בטיחות בחקלאות המוסד לבטיחות ולגיהות

ט"ו בשבט תמיד נזכר כחג מהנה, שבו אוכלים פירות מתוקים ושותלים עצים, אך אל לנו לשכוח גם את כללי הבטיחות בשטח. ליום השתילה יש להתכונן מספר ימים מראש, ולהכין את השטח המיועד לנטיעות. ההכנות כוללות: הדברת עשבים, באמצעות חומרי הדברה, פינוי פסולת וסלעים, ועקירת צמחים שאינם מתאימים לשטח המתוכנן.

הדברת עשבים ודישון קרקע
מומלץ להשתמש בחומרי הדברה ודישון עם רמת רעילות נמוכה ככל שניתן, הם יאוחסנו במקום סגור ומאוורר ואין להעבירם מהאריזה המקורית. לפני השימוש בהן יש לקרוא את הוראות הבטיחות הכתובות על האריזה, ובשימוש בהן מומלץ להשתמש בציוד מגן אישי הכולל: מסנן ומסיכה המתאימים להגנה מפני חומרי הדברה, כפפות ידיים ונעליים סגורות. לאחר סיום השימוש יש לשטוף מספר פעמים את אריזת החומרים, לנקב בה חור, לארוז בשקית ניילון ולהשליך לפח האשפה. אין לשרוף את האריזה, ויש להרחיק את החומרים הללו מהישג ידם של ילדים.

הכנת השטח ליום השתילה
מומלץ לפנות את השטח מפסולת ומצמחייה, ולכך יש להשתמש בכפפות עבודה. כמו כן, יש להימנע מהרמת משקל כבד או מעבודה מרובה ולא ממושכת, שעלולים להוביל לכאבי גב ומפרקים. כדי להימנע מעקיצות והכשות של בעלי חיים יש להקפיד על בגדים ארוכים, כפפות עבודה ונעליים סגורות. בהקשר זה, במהלך פינוי הפסולת, סלעים וצמחים לא רצויים יש לוודא כי השטח המיועד נקי מנחשים ומעקרבים. במידה ועושים שימוש בכלי עבודה צריך לוודא כי הם שלמים ותקינים, ואין להשאיר אותם על הקרקע "שוכבים" מה שעלול לגרום לפציעות. לכן, בזמן שאין אנו עושים שימוש בכלי העבודה, יש להקפיד להעמידם.
את הבורות שהכנו לשתילה יש לסמן, כדי למנוע מעידות ונפילות.

בטיחות ליום השתילה
מומלץ לרכוש צמחים המיועדים לשתילה במשתלה מוכרת, וצריך לשים לב כי לא רוכשים צמחים רעילים או קוצניים שעלולים להוביל לפגיעה. בנוסף, יש להישמר מקרינת השמש על ידי חבישת כובע, שימוש בקרם הגנה ושתייה מרובה. לצד אלו, כדי למנוע נזקי שלד ושריר אנא הרימו את השתילים באופן שבו הוא קרוב ככל האפשר לגוף ולהתרומם בעזרת שרירי הרגליים. לאחר השתילה אין להשאיר בשטח בורות חשופים, ויש למלא אותם וליישר את הקרקע. מומלץ להצטייד בערכת עזרה ראשונה.

ט"ו בשבט מהנה, מתוק ובעיקר בטוח!

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- פרסי צדוק קוצ'יק טריואקס.