הודעה לעיתונות

משרד הרווחה מסרב לממן מאבטחים בלשכות הרווחה – מתקני הרווחה ייסגרו לקבלת קהל

משרד הרווחה מסרב לממן מאבטחים בלשכות הרווחה – מתקני הרווחה ייסגרו לקבלת קהל
איגוד העובדים הסוציאליים יסגור את לשכות הרווחה מיום ראשון לקבלת קהל עד השעה 10:30, עקב אירוע אלימות חמור בקרית-גת, עד לאבטחת הלשכות

המחלקות לשירותים חברתיים (לשכות הרווחה) בכל הארץ יסגרו החל מיום ראשון (7.2) ועד להודעה חדשה, לקבלת קהל ומענה טלפוני, עד השעה 10:30 בבוקר. החלטת איגוד העובדים הסוציאליים על סגירת הלשכות מידי יום עד לשעה 10:30 בבוקר, וקיום אסיפות הסברה בשעות אלה, באה בעקבות אירוע אלימות חמור השבוע נגד עובדת סוציאלית בלשכת הרווחה בקרית-גת ונוכח סירוב משרד הרווחה לתקצב העסקת מאבטחים בלשכות הרווחה.

ביום שלישי עובדת סוציאלית של היחידה לטיפול בהתמכרויות באגף הרווחה בעיריית קרית-גת, נכלאה בחדרה על-ידי מטופלת זועמת, שאיימה שאם לא תיתן לה אישור למשרד השיכון כי היא משתפת פעולה עם שירותי הרווחה, תפגע בה פיזית. העובדת הסוציאלית שחשה מאוימת ומפוחדת, נכנסה להתקף חרדה, וכשהתאוששה החלה לצעוק בכל כוחותיה. לעזרתה הגיעו עובדות נוספות באגף, שחילצו אותה מהמטופלת הזועמת, העבירוה לחדר אחר וגוננו עליה בגופן. למקום הוזעקה משטרה שעצרה את האישה התוקפת. יצוין, כי במקום אין כלל מאבטח.

"איננו יכולים לעבור על מקרה אלימות זה, המצטרף למקרי אלימות אחרים שהיו באחרונה, לסדר היום", אומרת יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. לדבריה, משרד הרווחה לא העביר התקציב להעסקת מאבטחים בלשכות לשירותים חברתיים ובכך מפקיר את העובדים בלשכות הרווחה לאלימות ולסכנת חיים.

"מזה למעלה משלוש שנים אנו ומרכז השלטון המקומי מתריעים כי למרות שהנושא הוסדר בחקיקה, עדיין אין אבטחה בלשכות ובמתקני הרווחה, כיוון שהנושא לא תוקצב בחוק", אומרת דוויק. "על-פי הערכת משרד הרווחה עלות מימון אבטחת לשכות ומתקני הרווחה הינה בסך של 42 מיליון שקל בלבד, אולם נענינו על ידי המשרד כי זה אינו בסדר העדיפות התקציבי שלו. הגנה ושמירה על עובדים בעת מילוי תפקידם אינו בסדר עדיפויות של המדינה? כך מפקיר משרד הרווחה את עובדיו, הנאלצים להתמודד מידי יום עם אוכלוסיות במשברי חיים שונים, ועם אוכלוסיות במצבי כאב וייאוש לעיתים?".

באיגוד העובדים הסוציאליים מציינים כי בשנה האחרונה אירעו לפחות 230 מקרי אלימות כנגד עובדים סוציאליים בלשכות לשירותים חברתיים, ממוצע של אירוע אחד ביום, אירועים שכללו איומים מילוליים כלפי עובדים, הפרעות סדר, פגיעה ברכוש ואף פגיעה פיזית בעובדים. לפני חודשיים הוצתה לשכת הרווחה בשדרות, ומחקירת המשטרה עולה כי נערה שהומלץ על השמתה במוסד "צופיה" עשתה זאת. בנוסף חווים העובדים הסוציאליים מידי יום הסתות, הכפשות, השמצות ואיומים ממשיים כלפי עובדים סוציאליים ברשתות החברתיות ובפייסבוק.

"דמם של העובדים הסוציאליים אינו הפקר", אומרת צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, "וחובתה של המדינה לספק לנו הגנה, בעת מילוי עבודתנו. ההסתה שלוחת הרסן בתקופה האחרונה כלפי העובדים הסוציאליים נותנת הכשר לאיים ולפגוע בהם, ואנו מחויבים לגלות אפס סובלנות לכל מעשה אלימות ודורשים מהמדינה שתגן עלינו ותממן אבטחה בלשכות הרווחה, כמו במוסדות השלטון האחרים. עד שהמדינה תיקח את האחריות על אבטחתנו, נשבש את העבודה בלשכות הרווחה", הודיעה דוויק.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דוד גולן - אסטרטגיה ותקשורת.