מפרסם: האגודה לזכויות האזרח
תאריך: 05/09/2016 09:55
נושא:
הודעה לעיתונות

תקועים בתחנה - הזלזול הממשלתי

בזמן שמאות אלפי ישראלים סובלים היום בעקבות הריב האישי בין נתניהו וכ"ץ חשוב להזכיר שהזלזול הממשלתי בצורך של אזרחי ישראל בתחום התחבורה ציבורית הוא עניין שבשגרה.

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (http://bit.ly/2c3yaR7) ההשקעה בתחבורה הציבורית בישראל נמוכה ב-86% מהממוצע העולמי - 1,400 יורו השקעה לתושב בישראל לעומת 10,000 יורו בעולם •

באורך הנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית בישראל הפער אפילו גדול יותר. הממוצע העולמי הוא 150 מטרים לכל אלף תושבים לעומת 14 בישראל - פי 10.7 • המהירות הממוצעת של אמצעי התחבורה הציבורית בעולם עומדת על 25 קמ"ש לעומת 16 קמ"ש בישראל – פי 1.5 • עם נתונים כאלה לא פלא שאזרחי ישראל נמנעים ככל הניתן מלהשתמש בתחבורה הציבורית, מה שבא לידי ביטוי בנתון לפיו מספר הנסיעות הממוצע לתושב בתחבורה הציבורית בעולם עומד על 250 לעומת 133 בישראל. כמעט פי 2 • לא צריך להיות פרופסור לכלכלה על מנת להבין שכדי לסגור פערים כל כך מהותיים יש צורך בהשקעות ענק. אז מה עשה כחלון בתקציב האחרון? קיצץ בתקציב פיתוח התחבורה כ-760 מיליון ₪. השר הלוחם כ"ץ, לא ממש נלחם במקרה הזה (http://bit.ly/2cbGm21 ) • אז למה המדינה מזניחה כך את התחבורה הציבורית? פשוט מאוד. ההכנסות ממס על הדלק וממיסים שונים על כלי רכב פרטיים מכניסות לממשלה כמעט 40 מיליארד ₪ בשנה, והממשלה מעדיפה להתייחס לסוגיה רק על פי פרמטרים כלכליים קצרי טווח. היא לא לוקחת בחשבון שיקולים כמו זיהום האוויר שנגרם מהצפיפות הגבוהה בכבישים, כמות תאונות הדרכים שנמצאת בעלייה מתמדת, המשק שנפגע כתוצאה מאובדן שעות עבודה של עובדים התקועים בפקקים וכן מהצורך בחיבור בין הפריפריה למרכז ומהצרכים הבסיסיים של אזרחים שאינם יכולים לקנות רכב •
כך הגענו למצב בו ישראל מובילה את מדינות ה-OECD מבחינת הצפיפות בכבישים ומנגד תקועה עם תחבורה ציבורית שלא עובדת בשבת, אבל גם לא ממש מתפקדת בימי חול.

לקריאה נוספת:
http://bit.ly/2cqtFB4

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לזכויות האזרח.