מפרסם: מריאל תקשורת
תאריך: 08/06/2017 11:13
נושא: היסטוריה
הקרב ההיסטורי בין הצלבנים למוסלמים
הקרב ההיסטורי בין הצלבנים למוסלמים
הודעה לעיתונות

שיחזור הקרב ההיסטורי של חיטין בין הצלבנים למוסלמים חוזר למקום התרחשותו בהר קרני חיטין בגליל התחתון-29.6-1.7.17

המועדון הישראלי לשחזור היסטורי "ממלכת ירושלים" ואורחים מחו"ל ישחזרו את הקרב ע"פ מחקרים היסטוריים במתכונת אותנטית של הקרב ההיסטורי-historical Reenactment and living history.
בשחזור ההיסטורי ישתתפו כ-60 איש.

בראשות חברי מועדון REGNUM HIEROSOLYMITANUM "ממלכת ירושלים",על ציודם כפי שהיה במקורו: שריונים, קסדות,חרבות,רמחים וקשתות,חלקם רכובים על סוסים,וחלקם נעים רגלית.
השחזור הפך למסורת המתקיימת זאת השנה השביעית,ע"י המועדון המתמחה בשיחזור התקופה הצלבנית(המאה ה-12),מלכד את מועדוני השיחזור והסייף ההסטורי מישראל וחו"ל,המיזם תופס תאוצה ומתרחב מידי שנה לאירוע ציבורי מרתק ואטרקציה תיירותי מלהיבה. ההפקה המורכבת מתקיימת בראשות גינאדי ניזניק,מומחה בארכיאולוגיה והסטוריה של ימי הביניים וחבריו. במהלך כל השנה נערכות כל ההכנות להכנת הציוד המגוון,חזרות בטכניקות הסייף וירי בחץ וקשת,וכל התכנון הלוגיסטי כגון מסלול המסע,מוסיקה וריקודים אותנטיים(שמתבטאים במשתה הלילה לפני הקרב) .

האירוע מתקיים גם בעזרת המועצה האזורית גליל התחתון,רשות הטבע והגנים ויקבי זיו.
ההתעניינות באירוע מושכת אליה משתתפים מחו"ל- מספרד,גרמניה,קפריסין ולרבות רוסיה,המקיימת פסטיבלים לאורך השנה,וחברי מועדוני השיחזור בה נמצאים בקשר הדוק עם עמיתיהם בישראל.
גם קיימת התעניינות של ארצות כטורקיה וצרפת,שנתיניהם היו בשעתו רוב המשתתפים בקרבות בין הצלבנים והמוסלמים.https://www.horns-hattin.com/

הקרב הגורלי התרחש לפני 830 שנים,ב-4 ביולי 1187בין הצלבנים הנוצרים של "ממלכת ירושלים הצלבנית" בראשות המלך גי דה ליזיניאן,ששלטה על חלקים ניכרים של ארץ ישראל,ובין הכוחות המוסלמים של השושלת האיובית, בראשות הסולטן צאלח א-דין,ששלטו על חליפות שהשתרעה מתכרית(עירק),דרך סוריה ועד למצרים ואפריקה. הקרב המר היווה את שיאו של אחד המאורעות אשר השפיעו ביותר על ההיסטוריה של א"י בימי הביניים.הצלבנים הנוצרים הגיעו מאירופה במסע הצלב הראשון,בתחילת המאה ה-11.בין הצדדים היו קרבות מרים לאורך השנים, כוחות הצלבנים הורכבו מאבירים משוריינים,מזויינים בחרבות ורומחים ורכובים על סוסים, שהיו ברובם חברי מסדרים צבאיים כטמפלרים והוספיטלרים יחד עם כוחות רגליים של בני ערים וכפרים מאירופה,רובו אספסוף שהצטרף למסע,ובני הארץ דור שני ושלישי,כולם לרובי מיגון קל מזויינים במגינים וחרבות.
חלקם הקטן היו חיילים מקצועיים נושאי רובי קשת.
הכוחות המוסלמים ,שעלו במספרם על הצלבנים,הורכבו בעיקר מערבים ממצרים וסוריה רבתי,סודנים וממלוכים,כח נמחץ היוו ממלוכים וקשתים רוכבי סוסים,ממוצא טורקי,מצוידים במגנים,וקלים בתנועה ומזויינים בקשתות מורכבות.
הקרב עצמו והמסע התרחשו ב-3-4 ביולי, והתקיימו במטרה של כוחות הצלבנים לשחרר את טבריה ממצור המוסלמים,התחלתו הייתה במסע בן 30 ק"מ לכיוון היעד.לאחר מנוחה והתארגנות ליד מעיינות ציפורי,הצלבנים קיבלו החלטה גורלית ויצאו לכיוון טבריה.אחרי מסע קשה וקרב תוך כדי הליכה אל היעד ,עצרו הצלבנים ליד מסקנה-לוביה (קרוב לצומת גולני של היום)אחרי לילה קשה ביקשו הצלבנים למצוא דרך למקור מים והוא מעיין חיטין.

ב 4 ביולי,יום קיץ חם במיוחד,החלה תנועת הצלבנים ליעד,כוחות הצלבנים לפני תחילת המסע מנו כ-1200 אבירים רוכבים על סוסים,4000 פרשים קלים סרג'נטים ובין 15,000 ל-18,000 חיילים רגילים.מסורבלים בתנועתם בגלל שריונם הכבד וחסרי מים .

המלווים שמנו כמה אלפים ביניהם חיילים מקצועיים נושאי רובי קשת וגם תושבים מקומיים,מגוייסים חסרי נסיון.אחרי יום ההליכה,ספגו הצלבנים אבידות רבות,ובשבת בבוקר,יום הקרב,כבר לא היו באותה כמות.

לעומתם הכוחות המוסלמים היו עדיפים במספרם,כ-45000 לוחמים מהם 12,000 פרשים מקצועיים,טורקים וממלוכים,השולטים על מקורת המים.
הקרב התנהל בשטח מישורי למרגלות הר חיטין ועל ההר עצמו.בשטח שהיה אפוף דלקות אש ועשן שהיקשו על פעולות הצלבנים.הניסיון של הצלבנים להתבצר למרגלות ההר לא צלח,וגם התנועה מזרחה לכיוון הכנרת לא הצליחה.הניסיון להגיע למקורות מים בסמוך לכפר חיטין לא עלה בידם.טבעת הכיתור סביב כוחות הצלבנים התהדקה וכן היה ניתוק הפרשים מכח הרגלים.
.הסיבות לתבוסה הנוספות היה משבר המנהיגות ברמת הפיקוד העליון,וחוסר אמון בין מפקדים גבוהים .
כוחות הצלבנים הושמדו כמעט במלואם,חלקם ברח משדה הקרב כ-1000 איש לערך,חלק קטן נפל בשבי והובא לגלות כעבדים בדמשק,וראשו של אחד המפקדים דה שטיון נערף,וכן גם אלו של חברי מסדרים צבאיים שלא רצו להמיר דתם לאיסלם.
הייתה זאת תחילת ההתמוטטות של ממלכת ירושלים,שנמשכה במשך המאה ה-12 ועד לתחילת המאה ה-13.

לוח זמנים של שיחזור האירוע:
יום חמישי 29.6.17
17.00-18.00-התארגנות במחנה ליד מעיין ציפורי.
יום שישי 30.6 -המסע
05.30-08.30 התחלת המסע, 9.00-9.30 עצירה ראשונה בפארק הכניסה לציפורי, 10.30 עצירה שנייה-כפר קדם,12.00 עצירה שלישית-כביש 77,לאחריו מסע בדרך הרומית צפונית לכביש 19.00 מחנה ביער לביא
יום שבת 1.7 המסע השני והקרב על חיטין
9.00-9.30 הכנות ויציאה,10.00 עצירה ראשונה-ליד בית הקברות ביער לביא,11.00-11.30 עצירה שנייה בחוות השומר החדש בנקודת תצפית.12.00 תנועה של כוחות הצלבנים להר חיטין,. 12.30-15.00 הקרב האחרון בהר חיטין במדרון המערבי.

דרכי הגעה:
מגיעים דרך כביש 77 המחברת בין צומת גולני וטבריה,בין הק"מ 73-74 פונים ימינה דרומה לכיוון פוריה.פונים פרסה לכביש 77, ומשם פונים שמאלה לכיוון צומת גולני ומיד ימינה ומשם בדרך צרה הפונה שמאלה.קילומטר וחצי בחורשת אקליפטוסים עד לחנייה לדרך הר חיטין.

קישור למסלול: https://www.horns-hattin.com/maps
ההוראות לאנשי התקשורת המעוניינים להצטרף לכל הארוע, וכן כיסוי של כתבים/צלמים המעוניינים לכסות חלקים ממנו י––http://ashtern.wixsite.com/hattin-heb /blank-23
יחסי ציבור:מריאל סימון-מריאל תקשורת–054-7596358 [email protected]
לפרטים נוספים: מפיק הארוע: גינאדי ניזניק 052-5696037
אנה שטרן (בזמן הארוע) 054-4704687

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מריאל תקשורת.