הודעה לעיתונות

העובדים הסוציאליים המטפלים בזקנים יוצאים למאבק: עובד סוציאלי המטפל בו זמנית בכ-500 זקנים יכול להקדיש לכל זקן שעה בשנה

העובדים הסוציאליים המטפלים בזקנים הכריזו על סכסוך עבודה ויוצאים למאבק:
עובד סוציאלי המטפל בו זמנית בכ-500 זקנים יכול להקדיש לכל זקן כשעה בשנה

== יו"ר איגוד העו"ס, צפרא דוויק: במקום להוסיף תקנים לתחום הזקנה משרד הרווחה מקצץ בתקני העובדים הסוציאליים העוסקים בתחום

==

ההסתדרות אישרה היום (יום ג') סכסוך עבודה של כ-4,000 עובדים הסוציאליים המטפלים בתחום הזקנה ברשויות המקומיות, ותוך שבועיים יוכלו העובדים הסוציאליים להשבית את השירותים הסוציאליים בארץ, זאת נוכח הודעת משרד הרווחה על כוונתו לקצץ ולפטר עשרות עובדים סוציאליים, המטפלים באוכלוסיית הזקנים. לדברי יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק, הזקנים הפכו לבני ערובה במאבק בין משרד הרווחה, הביטוח הלאומי ומרכז השלטון המקומי, והם אלה שעלולים לשלם את המחיר על מאבק זה.

בשבוע שעבר הודיע משרד הרווחה לכל הרשויות המקומיות בארץ כי הם מקצצים את התקנים שהוקצו למחלקות לשירותים חברתיים, דבר שיגרור לפיטורי עובדים, זאת נוכח הודעת מרכז השלטון המקומי כי במצבת כוח האדם הקיימת לא יוכלו הרשויות המקומיות לעמוד במשימות הנדרשות מהן (ביקורי בית אצל זכאי חוק סיעוד).

"הזקנים הפכו לקורבנות של ויכוח מתמשך, של מספר שנים, בין הביטוח הלאומי, משרד הרווחה ומרכז השלטון המקומי, שלא הצליחו להגיע ביניהם להבנות באשר לתקצוב התקנים", אומרת יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. "את המחיר על כך ישלמו עשרות אלפי זקנים, הזקוקים לסיוע ונסמכים על שירותי הרווחה, שלא יקבלו את המענה הסוציאלי הדרוש להם".

לדברי איגוד העובדים הסוציאליים כבר כיום המעמסה על העובדים הסוציאליים בתחום הזקנה הינה בלתי נסבלת, וכל עובד סוציאלי נדרש לטפל בו זמנית בכ-500 זקנים בממוצע. "במצב שכזה עובד סוציאלי יכול להקדיש מקסימום שעה בשנה לכל זקן שבטיפולו. האם זה מה שמגיע לאוכלוסיית הזקנים? האם המדינה שכחה את הציווי שאנו מחויבים אליו – 'אל תשליכני לעת זקנה'?", שואלים באיגוד העובדים הסוציאליים.

לדברי האיגוד, כבר בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2014, הצביע המבקר על העדר תקינה ועומס עבודה בלתי נסבל של העובדים הסוציאליים במתן שירותים לזקן ברשויות המקומיות. מבקר המדינה קבע בדו"ח כי "עומס העבודה הרב המוטל על כתפי העובדים הסוציאליים מגביל את יכולתם להבטיח רצף טיפולי ומעקב תקופתי אחר הזקנים שבטיפולם. הטיפול הוא תגובתי וניתן בעיקר בעתות משבר, כמענה לקרות אירוע חריג או צורך מידי". המבקר מצא כי עובד סוציאלי אחד מטפל בו זמנית בין 300 זקנים ל-650 זקנים, לפי גודל הרשות המקומית.

"מאז דו"ח מבקר המדינה", אומרת צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, "המעמסה על העובדים הסוציאליים העוסקים בתחום הזקנה רק הולך וגדל, עקב התארכות תוחלת החיים והתקדמות הרפואה. מנגד, משך כל השנים לא נוספו עובדים סוציאליים בתחום, אלא להיפך – אנו עדים עתה למצב שהמדינה מבקשת לקצץ במצבת כוח האדם של העובדים הסוציאליים בתחום הזקנה ולפטרם, ולכך לא ניתן יד ונצא למאבק".

איגוד העובדים הסוציאליים פנה לשר האוצר, משה כחלון ולשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בדרישה למצוא פתרון ולהקצות מידית לפחות 200 תקנים לעובדים סוציאליים בתחום הזקנה ובכך למנוע את הפיטורים ולאפשר מענה לזקנים שבטיפול שירותי הרווחה. במקביל קורא האיגוד לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשר כץ, להיכנס לעובי הקורה ולמצוא אחת ולתמיד חלופות מעשיות לסוגיה המורכבת של טיפול בזקנים בכלל ומטלות חוק הסיעוד בפרט. "הזמנים השתנו ונושא הטיפול בזקנים דורש רפורמה והיערכות מרחיקי לכת", אומרת יו"ר האיגוד, צפרא דוויק. "המדינה מחויבת לשינוי תפיסה מקצועית, ארגונית, חברתית בנושא, ואם הממשלה לא תחל בכך כבר עתה, אנו צפויים לקטסטרופה".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דוד גולן - אסטרטגיה ותקשורת.