הודעה לעיתונות

בשורה לזכאי מחיר למשתכן בפריפריה: המענק הניתן מהמדינה יוכר כחלק מההון העצמי של הזכאים

המשמעות: ההון העצמי המינימאלי הנדרש בפריפריה יעמוד על כ-60,000 ₪

הפיקוח על הבנקים ממשיך להקל על זוכי תוכנית "מחיר למשתכן" בפריפריה. בהמשך לפניית שר האוצר, משה כחלון למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר ומנתונים שהועברו ע"י ראש מטה הדיור הלאומי באוצר, אביגדור יצחקי עולה כי בדירות שנרכשות בפריפריה, הדרישה לתשלום של 100 אלף ₪ ממקורות עצמיים של הלקוח, מביאה בחלק מהמקרים לכך שההון העצמי הכולל את המענק, מהווה חלק גדול יחסית ממחיר הדירה.

בהתאם לנתונים אלו ובמטרה להמשיך ולחזק את יישובי הפריפריה החליט הפיקוח על הבנקים להיעתר לבקשת האוצר ולתקן את ההוראה ולקבוע כי ב-30 ישובים בפרפריה, בהם ניתן המענק לרוכשי דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, יוכל הבנק לאפשר לרוכשים לשלם 60,000 ₪ ממקורותיהם העצמיים כך שההון העצמי בתוספת המענק יעמוד על 100,000 ₪ או למעלה מזה. התיקון ייכנס לתוקף בדצמבר 2017.

כזכור, במאי 2016 נכנסו לתוקף הקלות רגולטוריות של הפיקוח על הבנקים לגבי הלוואות לדיור לזכאים בפרויקטים של מחיר למשתכן, על פיהן בנק רשאי, לצורך בדיקת העמידה של ההלוואה במגבלת ה-LTV, לחשב את יחס המימון של ההלוואה בהתבסס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, ובתנאי שהרוכש ישלם לפחות 100 אלף ₪ ממקורותיו העצמיים.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "ראינו לנכון לסייע ללקוחות בפרפריה והחלטנו להכיר במענק המיוחד שהם מקבלים מהמדינה כחלק מההון העצמי שלהם. לצורך כך התאמנו את דרישות הפיקוח מלקוח הרוכש דירה בפרויקט מחיר למשתכן, באופן שאינו מגדיל את הסיכון לתיק האשראי לדיור של הבנקים או ליכולתם של הלקוחות לעמוד בהחזר ההלוואה".

ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי: "אנחנו ממשיכים להיות קשובים לצרכים של זוכי תכנית "מחיר למשתכן" ומנסים להקל עליהם ככל הניתן בדרך לדירה הראשונה. בעקבות מספר פגישות שקיים שר האוצר, משה כחלון עם זוכי "מחיר למשתכן" בפריפריה נודע לנו כי ההון העצמי המינימאלי הנדרש מהווה לעתים חסם לרכישת הדירה ללא כל הצדקה. אני שמח שהמפקחת על הבנקים נעתרה לפנייתנו ובכך המשיכה להקל על הזוגות הצעירים."

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- בנק ישראל.