מפרסם: לוטם תקשורת יח"צ
תאריך: 11/12/2017 15:30
נושא: חקלאות
מאוורר במטע אבוקדו
מאוורר במטע אבוקדו
הודעה לעיתונות

מחקרים חדשים באבוקדו בחוות הניסיונות גליל מערבי: מרחיקים את הקור מהאבוקדו וממשק השקיה ודישון להכפלת היבול

מחקר בראשותו של ד"ר ליאור רבינוביץ' ממו"פ צפון, שמטרתו מציאת דרכים להתמודדות עם נזקי הקרה באבוקדו מתבצע במסגרת חוות הניסיונות בגליל המערבי.

בשנים האחרונות מתרחשים אירועי קרה (ירידת הטמפ' אל מתחת לאפס למשך שעות ממושכות) כמעט מדי שנה. כזכור, בינואר 2016 נפגעו קשות מטעי האבוקדו בהיקף של 8.000 דונם. נזק מהקרה נאמד בסכום של כ- 60 מיליון ₪. מטרת המחקר היא לבחון אמצעים להעלאת הטמפרטורה בסביבת העץ מעל לנקודת הנזק. האמצעים שנבחנים – מאווררי ענק המוצבים על הקרקע שיונקים את האוויר הקר וזורקים אותו לגובה רב, מאווררי ענק הפועלים לפיזור האוויר הקר מעל נוף העצים, התזת מים על הנוף בעת הקרה (המים שעוברים ממצב של נוזל למוצק משחררים חום כמוס לסביבה), כיסוי המטע ברשתות הצללה למיתון הטמפרטורה. בנוסף מחפשים פתרונות של עמידות גנטית לנזקי קור. המחקר, המתבצע מאז שנת 2016, בוחן את היעילות המקצועית והיתכנות הכלכלית בין השיטות השונות. הממצאים הראשוניים מצביעים על יעילות גבוהה בשימוש ברשתות הצללה ובאיתור עצים בודדים שגילו עמידות לקרה. המחקר שתוקצב ע"י המדען הראשי של משרד החקלאות והחקלאים, ימשך עוד שלוש שנים.

מחקר נוסף הנערך מזה ארבע שנים בחוות הניסיונות בוחן את השפעת ממשק ההשקיה והדישון על יבול של עצי אבוקדו. במחקר זה הגיעו החוקרים, בראשותם של דר' אבנר זילבר ודר' שמואל אסולין, למסקנות פורצות דרך שביכולתן להכפיל את יבול האבוקדו מהזן "האס", שמהווה כ 60% בכלל האבוקדו בארץ. ממשק הגידול החדשני מייצר אופטימיזציה המשרתת את צורכי העץ המשתנים בצורה מיטבית. ממשק הגידול החדש נותן דגש על: (א) איכות מי ההשקיה; (ב) דישון רציף (כל טיפת מים מכילה את כל מרכיבי המזון החיוניים לצמח)במהלך כל העונה; (ג) דגש על דישון באביב המוקדם; (ד) בקרה חכמה על כמויות המים והדשן ושימוש ברגשים צמחיים.

על מחקרים אלה ורבים אחרים הנעשים בחוות הניסיונות ובמטעי האבוקדו בגליל המערב, מעיב האיום וההחלטה על סגירתה של החווה. לאחר שהוועדה הממשלתית (ותמל) החליטה על הפקעת שטחי חוות הניסיונות בגליל המערבי לצורך הקמתה של שכונת מגורים חדשה בעכו.

רמי בר זיו המנהל את חוות הניסיונות מוביל את מאבק חקלאי מילואות מהגליל המערבי להמשך קיומה של חוות הניסיונות. מטרת המאבק היא לדחות (ככל האפשר) את פיתוח שטח החווה למגורים, ולהתנות את הפקעת השטח לטובת מגורים, רק לאחר העתקת פעילות החווה לשטח חלופי מתאים בגליל המערבי. חוות הניסיונות גליל מערבי, נמצאת בשטח השיפוט של עכו, ומשתרעת על פני כ- 500 דונם של מטעים וגד"ש. זו חוות הניסיונות היחידה בארץ שמתמחה בתחום האבוקדו. החווה משרתת עשרות ישובים בגליל המערבי שעבורם ענף המטעים מהווה עוגן וחוסן כלכלי ותעסוקתי, המשמש גם לאחיזה ושמירה על קרקעות המדינה באזור הפריפריה. החווה הינה מרכז הפיתוח המרכזי של ענף האבוקדו בישראל במשך עשרות שנים. המחקרים והניסויים הרבים שנעשו בחווה השביחו את תנובת האבוקדו הישראלי ואיכותו בהשוואה לעולם והביאו למיתוג ומובילות של האבוקדו אצל הצרכן הישראלי ובשווקים בחו"ל. (יותר מ70% מכלל יבול האבוקדו מיועד לייצוא לאירופה).

לסיכום מדגיש רמי בר זיו שלאחר שהועדה למתחמים מעודפים לדיור (ותמ"ל) לא קיבלה את ההתנגדות שהגישה הנהלת החווה בשם חקלאי הגליל המערב, מוגשת בימים אלה עתירה כנגד התוכנית. אנחנו מאמינים שעם מעט רצון טוב בקרב משרדי הממשלה ובראשם משרד החקלאות, אפשר למצוא פתרון הולם להמשך קיום חוות הניסינות ותרומתה להצלחת ענפי החקלאות בדגש על ענף האבוקדו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לוטם תקשורת יח"צ.