מפרסם: האגודה לצדק חלוקתי
תאריך: 26/12/2017 11:46
נושא: נדל"ן
הודעה לעיתונות

"פורום הקרקעות" נגד חוק הלאום

החוק נותן לגיטימציה לגזענות ואפליה בחברה הישראלית.
הדיון בעניין חוק הלאום יתקיים מחר יום ד' – בוועדת חוקה בכנסת
הפורום יצא עם סירטון ויראלי בכיכובו של דר' איציק ספורטה על האפליה במסגרת החוק בתחום הדיור

המשמעות האמיתית של החוק הינה שקבוצה מסוימת באוכלוסיה (חוכרי הקרקעות במושבים וקיבוצים) תוכל לבחור מי יהיה זכאי לגור על קרקעות של הציבור ולהדיר ערבים, מזרחים, אתיופים, רוסים, משפחות חד מניות או חד הוריות, נכים ואוכלוסיות נוספות והכל בחוק יסוד. בדרך זו יפגעו המשטר הדמוקרטי, עקרונות של שוויון, כבוד האדם וזכותם הבסיסית של האזרחים להתגורר במחוז חפצם. מטבע הדברים, הראשונים להיפגע הם המיעוטים והחלשים ביותר - אך הם ממש לא יהיו האחרונים.

הסירטון הויראלי היוצא היום לקראת הדיון בוועדה מחר, מתאר את המשמעות האמיתית של הסעיף. דר' איציק ספורטה המככב בסירטון מתאר בדרכו הייחודית במי פוגע סעיף זה. בפורום קוראים לחשיפה ותמיכה המונית שיביאו לביטול הסעיף .לצפייה בסרטון

פקודת האגודות השיתופיות הקנתה לאגודות השיתופיות ביישוביים ובהרחבות קהילתיות בהן מתגוררות עד 400 משפחות זכות להחליט מי יוכל לרכוש דירה ביישוב ומי יידחה ראו (סעיף ההגדרות וסעיף 6(ב) (תיקון מס' 8 לפקודת האגודה השיתופית)).

כיום הסינון נעשה על פי ועדת קבלה שבוחנת קריטריונים שונים, בהם גיל, יכולת כלכלית, קביעות, מאפייני היישוב וקריטריונים מעומעמים נוספים ובעייתיים של "אי התאמה לחיי החברה בקהילה" או "אי התאמה למרקם החברתי – תרבותי של היישוב".

החוק המוצע מציע לפגוע בזכותו הבסיסית של כל אדם לגור היכן שחפצה נפשו, על ידי חיזוק סמכותו של גוף פרטי, האגודה השיתופית של היישוב, תוכל לסנן את המתיישבים המעוניינים לגור ביישובים אלה.

אולם לא די בכך, " חוק היסוד אף יאפשר לאגודה השיתופית לספסר בקרקעות הציבוריות לכל המרבה במחיר ולהפיק רווחים בניגוד לדין תוך עריכת סלקציה בין המעוניינים להתיישב בהרחבות."

למעשה, אומרת יעל בן יפת, מנכ"לית "הקשת הדמוקרטית המזרחית": "אם עד היום הסלקציה שערכו קיבוצים ומושבים היתה צריכה לתת דין וחשבון, החוק הזה פורץ כל סכר ומאפשר להם לקיים סלקציה אפלייתית בחסות החוק מבלי לתת כל הסבר רק כי הם יכולים. למעשה, מדגישה בן יפת , החוק הזה הינו שערורייתי ומעניק "זכות הדרה" לקבוצה "נבחרת- מורמת מעם" המהווה רק 3% מהאוכלוסייה בישראל".

בהתאם ללשון הצעת החוק: מדגישה עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי: "מעתה תתקיים אפליה בדיור בחסות החוק. האפליה תוכל להתרחש בכל אזורי הארץ במגזר העירוני והכפרי כאחד אך תורגש יותר במגזר הכפרי שם הקרקעות הציבוריות מוחזקות על ידי המגזר החקלאי. בהתאם ללשון החוק: המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". משמע - המנגנון המפלה והגזעני של ועדות הקבלה יזכה מעתה לקבל מעמד חוקתי בחוק יסוד וניתן יהיה גם לסנן ללא צורך בוועדת קבלה. האפשרות של קבוצה קטנה וחזקה באוכלוסיה לבחור את שכניה בהרחבות המושבים והקיבוצים, צפויה לפגוע בכולנו, יהודים וערבים כאחד, מזרחים, אתיופים, עולים חדשים, משפחות חד מניות או חד הוריות, נכים ואוכלוסיות נוספות. ומה הסיבה לכך?? "

לראיונות:
יעל בן יפת, מנכ"לית "הקשת הדמוקרטית המזרחית" – 050-7717012

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.