מפרסם: האגודה לזכויות האזרח
תאריך: 31/12/2017 10:08
נושא: תחקירים
הודעה לעיתונות

מובילים את האופוזיציה הרעיונית לשלטון הימין

מתחקיר ההדתה שהסעיר מדינה שלמה, דרך ניתוח השפעת ההתנחלויות על הביטחון הלאומי ועד חשיפת השחיתות של אורי אריאל במשרד השיכון. הנה חלק מהדברים שעשינו ב-2017 במאבק על דמותה של מדינת ישראל

סערת ההדתה במערכת החינוך. תחקיר מולד חשף את מערך העמותות של הבית היהודי, שחודרות לבתי ספר ממלכתיים ומפיצות בקרב התלמידים מסרים דתיים ופוליטיים. הכל, כמובן, במימון כספי המסים שלנו. התחקיר עורר סערה ציבורית, שלט בסדר היום הציבורי במשך שבועות ארוכים, והביא ל"מרד הורים" של ממש וסילוקן של עשרות עמותות מבתי ספר ברחבי הארץ.
הביטחון הלאומי וההתנחלויות. ההנחה שההתנחלויות תורמות לביטחון המדינה רווחת בקרב הציבור הישראלי. מחקר ראשון מסוגו שפרסמנו השנה מראה כי בניגוד מוחלט לטענות הימין, בכירי מערכת הביטחון סבורים שההתיישבות האזרחית בגדה המערבית היא בגדר נטל ביטחוני כבד על זרועות הביטחון.

חשיפת שוד הפריפריה של אורי אריאל במשרד השיכון. תחקיר מולד חשף את צינור הכספים הסודי ששימש את השר אורי אריאל להעשרת מקורביו הפוליטיים. אריאל הזרים עשרות מיליונים שהיו מיועדים לפריפריה – היישר לכיסן של עמותות תורניות השייכות לפונקציונרים של הבית היהודי. הממצאים זכו לחשיפה נרחבת בתקשורת, והביאו את מבקר המדינה לפרסם השנה דוח חמור בנושא.
פרויקט 61 שובר שיאי חשיפה ברשת. הפרויקט מבית מולד, שמפיץ ברשתות החברתיות מידע ונתונים על המערכת הפוליטית, נכנס לשנתו הרביעית כשהוא מדורג בקביעות כעמוד הפייסבוק הנצפה ביותר מבין ארגוני המרכז-שמאל בארץ. שיא החשיפה שלו מגיע בימים אלו ליותר ממיליון וחצי ישראלים שנחשפים מדי יום לפוסטים הוויראליים של 61 שחושפים מידע שמנסים להסתיר מאיתנו ומפרקים את הספינים של הימין.

לוקחים את יאיר נתניהו לבית המשפט. בנו של רה"מ הגיב לפרסום מטעמנו של עובדות הנוגעות לקשריו עם בעלי הון החשודים בשחיתות ואורחות חייו על חשבון משלם המסים בטענה שאנו משתפים פעולה עם גופים שמבקשים להשמיד את המדינה. לאחר שסירב להתנצל, הגשנו נגדו תביעת דיבה. בתגובה, נתניהו הצעיר הגיש נגדנו תביעת השתקה. לנו אין שום כוונה להיכנע. להפך: זוהי הזדמנות נדירה לחשוף, בהליך גילוי המסמכים, מה באמת עושה נתניהו הבן בלשכת רה"מ ומה טיב קשריו האמיתיים עם ג'יימס פאקר – דמות מרכזית באחת מפרשות השחיתות שבהן מסובך אביו.

ב-2017 פעלנו על מנת לאתגר את תהליך ביסוס ההגמוניה של הימין על ידי חשיפת שורשיו האידיאולוגיים ומנגנוני המימון שלו. במקביל עבדנו על מנת לחזק ולחדש את הרעיונות העומדים בבסיס המחנה הליברלי והדמוקרטי בישראל. השנה האזרחית העומדת בפתח עתידה להיות סוערת לא פחות מהנוכחית. לנו אין שלדון ואף שר לא מעביר לנו תקציבים בדלת האחורית. לנו יש אתכם ואתכן, ישראליות וישראלים שחרדים לעתידה של המדינה שלנו ומוכנים להיאבק עליה. העתיד של מדינת ישראל תלוי ביכולתו של מחנה המרכז-שמאל הישראלי לבסס את עצמו מחדש. אנו מזמינים אתכם, קוראינו ותומכינו, לתרום למולד באופן קבוע או חד-פעמי ולסייע לנו להמשיך לספק לכם גם בשנה הקרובה תחקירים, מחקרים, מידע וניתוח על המציאות הפוליטית והחברתית בישראל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לזכויות האזרח.