הודעה לעיתונות

ניצול השואה בן ה-97 שהעיד נגד הנאצים, שב לגור בגרמניה ותומך בניצולי השואה בישראל באמצעות קרן היסוד

מאות משתתפים מארצות קרן היסוד יקחו חלק במצעד החיים בראשות ניצול השואה מגרמניה ליאון שוורצבאום התומך בניצולי השואה בישראל שנים רבות באמצעות קרן היסוד, שימש כעד במשפטים נגד הנאצים, הקדיש את חייו להנצחת סיפורו האישי וחלק אותו עם הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג' ורעייתו קייט, כאשר אלו ביקרו בגרמניה אשתקד.

ביום חמישי הקרוב, ה-12 באפריל 2018 , יצעדו מאות חברי משלחות קרן היסוד מרחבי העולם במצעד החיים. בראש משלחת קרן היסוד יעמדו מנכ"ל קרן היסוד – גרג מייזל, שגם ינחה את הטקס ומר לאון הנרי שוורצבאום, ניצול שואה מגרמניה בן 97.

שוורצבאום שימש כעד במשפטים נגד חיילים נאצים, כולל משפטו של איש האס אס, ריינהולד הנינג, שהיה בן 94 כשמשפטו נפתח בגרמניה ב 2016 ,והואשם בסיוע לרצח 177 אלף בני אדם בשנים 1944-1942.
במהלך הדיון הראשון פנה שוורצבאום, אל הנאשם ואמר לו: "אנחנו בני אותו גיל ושנינו נעמוד בקרוב בפני בית משפט של מעלה. דבר כאן על מה שאתה וחבריך עשיתם". שוורצבאום הוא מניצולי השואה שבחרו לחזור לגור בגרמניה.
ליאון שוורצבאום נולד בהמבורג, גרמניה ב 20 בפברואר 1921. בשנת 1923 משפחתו עברה לגור בפולין (בנדזין), שבזמנו הייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות בפולין. לאחר פלישת הגרמנים, משפחתו הועברה לגטו בפרברי העיר. באוגוסט 1943 כל דיירי הגטו גורשו לאושוויץ, שם נרצחו כשלושים מבני משפחתו. כדי לשרוד, עליו היה למצוא דרך לברוח מהסלקציות היומיות, ולכן הוא מצא "עבודה" במחנה. אחרי השחרור הוא קיבל החלטה להתחיל את חייו מחדש בברלין, שם פגש את רעייתו, ויחד הם ניהלו חנות עתיקות.
קרן היסוד תמכה ותומכת בניצולי שואה בסיוע תורמיה מרחבי העולם. לאחר מלחמת העולם השנייה איפשרה הקרן את הבאתם ארצה של שארית הפליטה מאירופה וקליטתם בארץ, וכיום מלווה את הניצולים בסיוע לעמיגור, המאפשרת דיור ציבורי וחיים בכבוד לאלפי ניצולי שואה, ושותפה מרכזית בפרויקט הקמת אלפי יחידות דיור לניצולי שואה וקשישים מעוטי יכולת, פרויקט המבוצע בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית, עמיגור ומשרד הבינוי והשיכון.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אלדר יחסי ציבור ותקשורת.