הודעה לעיתונות

לקראת יום העצמאות, משרד החקלאות חושף:

לקראת יום העצמאות מספק משרד החקלאות נתונים, טיפים ועצות למנפנפים
במקביל, המשרד מתגבר את כוחות האכיפה ומדגיש את החשיבות ברכישת בשר בחנויות ובאטליזים מסודרים בעלי רישיון עסק

** ישראלי ממוצע צורך ב"שבוע העצמאות" 63% יותר בשר בקר משאר שבועות השנה ** בשנה האחרונה חלה עלייה של כ-4% בכמות צריכת הבשר בקרב הישראלים ** ישראלי ממוצע צרך השנה כ- 16 ק"ג בשר ** כמחצית מהישראלים מעדיפים בשר טרי ** ויש גם טיפים הכוללים דגשים על קנייה נכונה וטיפול בבשר מרגע הקנייה ועד לבישולו

שר החקלאות, ח"כ אורי אריאל: "צאו לחגוג עם המדינה, קנו בשר רק במקומות מורשים, הקפידו על כללי רכישה נכונה, וחשוב מכל חג שמח!"

ישראלי ממוצע צורך כ- 1.35 ק"ג בשר כל חודש, בשבוע בו חל יום העצמאות, גדלה צריכת הבשר בכ- 63% לעומת "שבוע רגיל", לפי נתוני רשתות השיווק. המחיר הממוצע ברשתות השיווק של ק"ג בשר קפוא נותר כשהיה בשנת 2016, ועומד על כ- 39 ₪ לק"ג בממוצע (בהתאם לחלקים השונים). לעומת זאת, מחיר הבשר המופשר ירד בכ- 7% ועומד על 42 ₪ נכון בשנת 2017. בין השנים 2017-2015 חלה ירידה מצטברת של כ- 7% במחיר, עם זאת יש לציין כי בשנת 2017 לא חל שינוי במחיר לעומת שנת 2016. מחירו הממוצע של נתח קדמי טרי ברשתות השיווק (חלקים קדמיים) הינו- 61 ₪ לק"ג (ללא שינוי מחיר לעומת שנת 2016).

בשנת 2017 עמד ממוצע צריכת בשר הבקר בארץ על כ- 16.3 ק"ג לנפש לשנה (קפוא וטרי). כמו כן, חלה עלייה של כ- 4% בצריכת הבשר בישראל.
בנוסף, ישנה עלייה של כ-28% בצריכת בשר טרי בקרב הישראלים – הרכב הצריכה של בשר בקר בישראל עומד על 53% בשר קפוא מיבוא ו- 47% בשר בקר טרי. הבשר הקפוא מיובא בעיקר מדרום אמריקה, מקור הבשר הטרי נחלק לשניים - בשר שנולד וגדל בישראל, הן בעדרי הבקר במרעה ורפת החלב, והן בעגלים מיובאים, לצד בשר טרי המיובא לישראל.

במשרד החקלאות מדגישים לצרכנים: כאשר מדובר בבשר, אל תאכלו כל מה שמוכרים לכם בחנויות. יש להקפיד ולקנות בשר רק במקומות מורשים, בעלי רישיון עסק הנמצאים תחת פיקוח. יש להקפיד על רכישת מוצר באריזה מקורית, כאשר היא סגורה, נקייה ונושאת תווית ובה גם תאריך ייצור ותאריך פג תוקף. בישראל, ישנם בתי עסק המוכרים בשר קפוא שהופשר ומציגים אותו כבשר טרי – זו עבירה על החוק. בנוסף, יש בתי עסק שמתגאים ב"בשר מיושן". בפועל, כל סוגי הבשר חייבים בתהליך יישון (למעט בשר טחון או נתחים שמנים במיוחד), אחרת הבשר לא יהיה אכיל. על כן "בשר מיושן" אינו סיבה לגבות פרמיה.

רק במהלך השבוע האחרון, במסגרת פעילות שגרתית, פשטו מפקחי המשרד על אתר בלב העיר טייבה במטרה לחשוף עבירות בתחום שחיטה שחורה והברחות בשר. במסגרת החיפוש, חשפו המפקחים כ-2 טון בשר בקר, שנשחט שחיטה שחורה, ללא כל פיקוח ווטרינרי ומקורו בשטחי הרשות הפלשתינאית. הבשר שנחשף הושמד לאלתר, וכנגד החשודים נפתחו הליכים משפטיים.

אירוע זה מצטרף לשורה של אירועים שאירעו מתחילת שנת 2018. במהלך ארבעת החודשים האחרונים, מפקחי משרד החקלאות חשפו כ-50 טון בשר שנשחט, הובל או הוחזק בתנאים אסורים שעלולים להוות לסכנה ממשית לבריאות הציבור.

משרד החקלאות מספק טיפים וכללי אצבע שיסייעו לצרכנים לוודא שהם רוכשים ואוכלים בשר בקר ועוף טרי:

  • צבעו הטבעי של בשר העוף הינו ורדרד (לא אדום).
  • בשר בקר טרי הינו אדום למראה אך חסר ברק (הברק הינו בד"כ סימן לתוספים כימיים שהוספו לבשר).
  • נתח בשר בקר טרי משובח הינו בעל מראה משוייש (דומה למראה השיש)..
  • חשוב מאוד לשמור על שרשרת הקירור של הבשר והעופות. בשר ועוף טרי חייבים להיות מוחזקים בטמפרטורת המקרר (4 מעלות). חשוב מאוד לא לתת לבשר ולעוף להתחמם לכן מומלץ לקנות אותם בסוף הקנייה, להגיע לבית ללא עיכובים ולאחסן אותם במקרר בהקדם האפשרי.
  • יש לבדוק את טמפרטורת המקרר הביתי מידי פעם, בתאי הצינון הטמפרטורה צריכה להיות פחות מ- 4 מעלות ובתאי הקפאה 18- מעלות.
  • אסור להקפיא מוצרים שהופשרו קודם לכן.

קיימים 4 כללי ברזל בהכנת המזון הביתי והם: ניקיון, הפרדה, בישול וצינון.

ניקיון: יש לנקות היטב את משטחי חיתוך הבשר, סכינים, וכלים אחרים שבאו במגע עם מוצרים שאינם מבושלים. כמו כן, חייבים לשטוף את הידיים בתדירות גבוהה במהלך הכנתם. לצורך הניקיון נשתמש בהרבה מים זורמים וסבון.
הפרדה: כלל חשוב מאוד הוא להפריד בין מוצרים גולמיים שלא עברו עדיין בישול למוצרים מוכנים למאכל כמו סלטים שנאכלים ללא טיפול נוסף או מוצרים מבושלים אחרי בישולם. ההפרדה יכולה להיות הפרדת פיזית, כלומר לחיתוך עופות ובשר נשתמש במשטח חיתוך אחד ולשם חיתוך ירקות נשתמש במשטח נוסף או לחלופין הפרדה של המוצרים יכולה להיות במועדים שונים כלומר קודם מכינים את כל הסלטים ומוצרים מוכנים לאכילה אחרים ורק אחרי זה נתחיל בהכנת בשרים ועופות גולמיים.
בישול: בשלב זה משמידים חיידקים שיכולים להימצא בבשר או בעופות. חייבים לבדוק שבסוף הבישול הבשרים יהיו מבושלים היטב ללא חלקים נאים.
צינון: אסור להשאיר מוצרים, מבושלים או ללא בישול בטווח טמפרטורות שבין 4 ל-65 מעלות, יותר משעתיים, מכיוון שבטווח זה החיידקים מתרבים במהירות יחסית גבוהה. אחרי בישולם יש לצרוך את המוצרים או לאחסנם במקרר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החקלאות ופיתוח הכפר.