מפרסם: אוצר תרבות
תאריך: 21/08/2018 09:53
עדכון: 22/08/2018 09:35
נושא: טבע, תרבות
גורי תנים ברגע הנקה
גורי תנים ברגע הנקה
אפרוחי ברכיה
אפרוחי ברכיה
בז מצוי תופס ערצב על רקע עוברי אורח
בז מצוי תופס ערצב על רקע עוברי אורח
הודעה לעיתונות

תערוכה חדשה במוזיאון האדם והחי בפארק הלאומי ברמת-גן

פארק הירקון - טבע עירוני הולך ונעלם
עירית דרוב / Irit Drob

אוצרת: אסתי פרקל
פתיחה: יום ה' 20.9.18 בשעה 18:30
התערוכה תהיה פתוחה עד סוף נובמבר

מפגש מקרי עם נקבת תן בפארק הירקון, הוביל את הצלמת עירית דרוב לעקוב אחרי משפחות התנים ובמקביל אחרי מגוון המינים בפארק. כשהרגישה בשינויים ובהרס הטבע ובעקבותיו בפגיעה בבעלי החיים, כולל חשד להרעלה מכוונת, הפכה לפעילה וללוחמת סביבתית. תערוכה זו היא חלק מהמאבק. בואו נקווה שהצילומים לא יישארו תיעוד רחוק לחיים השלמים הרוחשים בפארק הירקון.

עירית דרוב מקדישה את זמנה הפנוי לצילום עולם החי בפארק הירקון והסביבה. היא מסתובבת שם שעות על גבי שעות על בסיס יומיומי, מגלה דברים חדשים, חווה חוויות מרגשות ונחשפת כל יום מחדש לעולם שלם ומופלא של בעלי חיים, ביניהם גם התנים הזהובים.

המפגש הראשון שלה עם תנים היה לפני מספר שנים, באחד הטיולים עם הכלב שאמצה, אדי. נקבת תן נהמה עליו. רק בהמשך הבינה מדוע - היו לה גורים באיזור. מאז החלה עירית לעקוב אחריהם, לצלם אותם וללמוד על חייהם מקרוב. דרך עדשת המצלמה לכדה את כל הרגעים שלהם - אהבה, כעס, דאגה, אינטימיות, ביטחון, שיתוף פעולה והנאה.

במקביל נחשפה דרוב לעולם שלם של בעלי חיים נוספים: ציפורים, נוטריות, נמיות, זוחלים ודו חיים, חרקים ועוד - את כולם למדה וצילמה. בהמשך החלה להילחם עבורם, על בתי הגידול שלהם.
לדברי עירית בני האדם, הם המין הפולש הכי מסוכן.

פארק הירקון עבר ועובר באחרונה שינויים מרחיקי לכת וביניהם: בנייה מוגברת, גיזומים, כיסוחים, כריתת עצים, הפקעת שטחים ציבוריים לטובת אירועים פרטיים, בניית שבילי אופניים, ייבוש שטחי ביצה, זיהומים במים, דיג בלתי חוקי , אשפה ואף אוטוסראדה מתוכננת. כל אלו מתועדים על ידי עירית, וחלקם גורמים להרס של בתי גידול של מגוון בעלי חיים, כגון: יונקים, בעלי כנף, חרקים, זוחלים, מכרסמים - וביניהם התנים. במקביל החלה תמותה חסרת תקדים של בעלי חיים באיזור הפארק. מדובר בעשרות פגרים, בעיקר של תנים אך גם של בעלי חיים אחרים. כפי הנראה עקב חשד להרעלות.

"התנים קיימים עוד מתקופת התנ"ך. הם חלק חשוב מהמארג האקולוגי, זאת בשל היותם מהמווסתים החשובים של אוכלוסיות מכרסמים וזוחלים למיניהם ."
עירית גם פעילה סביבתית מזה מספר שנים, ולאחרונה גם במסגרת מאבק ציבורי בקבוצה בה היא שותפה ומנהלת : "שומרים על פארק הירקון של כולנו- להציל את הטבע שבעיר".

לפרטים נוספים: הילה קומם 052-3534666, 03-7316561.
קרדיט תמונות: עירית דרוב

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אוצר תרבות.