מורד הירדן כיום   צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן
מורד הירדן כיום צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן
בקרוב - גן לאומי מורד הירדן  צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן
בקרוב - גן לאומי מורד הירדן צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן
נפתולי מורד וגאון הירדן על פי התכנון.   הדמיה באדיבות ליגמ מתכננים
נפתולי מורד וגאון הירדן על פי התכנון. הדמיה באדיבות ליגמ מתכננים
הודעה לעיתונות

בתוך כשנתיים: שלושה פארקים וגן לאומי יוקמו לאורך הירדן בין דגניה למנחמיה

פרוייקט להקמת פארקים, מהגדולים שנעשו בישראל - יחזיר את אלפי המטיילים אל נחל הירדן * המועצה האזורית עמק הירדן ורשות ניקוז כנרת החלו לעבוד בימים אלה על פרוייקט הפארקים במורד הירדן, אחד הגדולים שנעשו בישראל אי פעם * בתכנון: שני פארקים רחבי ידיים סמוך לדגניה א, גן לאומי באזור סכר אלומות ופארק אקולוגי עם איים מלאכותיים ומרחבי בילוי בין אום ג'וני למנחמיה * עלות הפרוייקט: כ-11 מיליון שקל * עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן: "שילבנו בילוי עם לימוד והכרה של אחד המקומות היפים שמכיל בתוכו גם את המורשת של ראשית ההתיישבות החדשה בארץ ישראל"

קטע הירדן הזורם מדרום לכנרת גרם בשנים האחרונות לא מעט כאבי לב לתושבי עמק הירדן וסובב כנרת. הירידה בכמויות הגשמים, שינויי האקלים והידלדלות מאגרי המים שינו את האזור - ולא לטובה. מי שגדלו באזור וחרשו ברגליהם את השבילים והחורשות שבין דגניה לכנרת - בוודאי ישמחו לדעת, כי בשנתיים הקרובות האזור עומד לעבור מהפך משמעותי. בסיומו – יהיו באזור שבין קיבוץ כנרת לבין המושבה מנחמיה (כ-10 ק"מ) שלושה פארקים יפהפיים, גן לאומי אחד, והרבה מאד ירוק שמתמזג בכחול בעיניים.
בימים אלה יוצא לדרכו פרוייקט מרשים, שאותו מניעה המועצה האזורית עמק הירדן ביחד עם רשות ניקוז כנרת. החברה הממשלתית לתיירות והקרן לשטחים פתוחים היקצו לטובת הפרוייקט סכום של כ-11 מיליון שקל. בסיומו יהיו בין אזור ביצות הכנרת הסמוך לקיבוץ דגניה א' לבין מנחמיה פארקים, שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, פינות נוי משולבות בצמחיה טבעית, איים מלאכותיים ועוד. על מלאכת התכנון הופקד המתכנן רן מולכו ממשרד ליגמ ועל הביצוע הופקדו אנשי רשות ניקוז כנרת.

'פארק שירה'
בקטע הצפוני הסמוך לקיבוץ דגניה א' יוקם פארק רחב ידיים שייקרא 'פארק השירה'. שמו של הפארק ניתן לו בשל קירבתו לאזור שבו חיו ויצרו רחל המשוררת ונעמי שמר.
פארק השירה יהיה פתוח לציבור וינוהל על ידי המועצה האזורית עמק הירדן וקיבוץ כנרת. בסמוך אליו, תתבצע עבודת שימור ופיתוח של אזור בית המוטור הישן, שבו פעלה המשאבה ששימשה להשקיית השדות בתחילת המאה שעברה והפך בשנות התשעים למוזיאון.
בעתיד יוקם מצפון ל'פארק השירה' פארק אקולוגי שגולת הכותרת שלו יהיו שבילים צפים על פני המים ופינות נוי מוצלות.

הגן לאומי מורד הירדן
אחד האזורים שרבים ציפו לראותו נקי, שמור, מטופל ומשוקם הוא אזור מורד הירדן, במקטע שבין הרוב רוי לסכר אלומות. כיום יש במקום תעלה פתוחה הנקראת המוביל המלוח. על פי התכנון, תחובר התעלה אל מקטע הירדן באזור הזה ולצידה יוקמו שבילים רחבים, אזורי ישיבה, בילוי וקמפינג. האזור יוגדר כגן לאומי ואחת האטרקציות שבו האפשרות לבלות סמוך מאד למים על רצועת הגדה הסמוכה. אורכו של קטע זה יהיה כקילומטר.

פארק נפתולי בית זרע
הקטע השלישי נמצא בחלק הדרומי יותר, בין אום ג'וני דרך בית זרע ועד למנחמיה. כבר היום ניתן לראות עבודות שמתבצעות במקום, על מנת לשמור על גדות הנחל הסמוכות לירדן. במספר נקודות בין בית זרע למנחמיה שבדרום ניתן לראות כיום איים מלאכותיים אשר הוקמו ומתכסים כבר בצמחיית נחל יחודית.
גם קטע זה יהיה עשיר באפשרויות בילוי, רכיבה על אופניים, הליכה בטבע ועוד.

ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום אמר: " "מדובר באחד הפרוייקטים הגדולים והמרשימים שנעשו בישראל. מורד הירדן יהיה מקום נעים ומזמין לבלות בו. התוכנן מבוצע באופן שמאפשר לשלב בילוי עם לימוד והכרה של אחד המקומות היפים שיש לנו שמכיל בתוכו טבע ביחד עם מורשת של ראשית ההתיישבות החדשה בארץ ישראל. הפרוייקט מתאפשר בזכות שילוב זרועות עם אנשי רשות ניקוז כנרת ויסייע לנו להחזיר את הצבע ואת המטיילים הישראלים לאזור".

מתכנן הפרוייקט, רן מולכו ממשרד ליגמ, אמר השבוע: "הפרוייקט יוצא במקביל ליוזמה של רשות המים להזרמת מים שפירים מאזור הכנרת לאורך הירדן. מדובר בפרוייקט באחד מסדרי הגודל המרשימים שנעשו במדינת ישראל להשבת האיזון המיטבי בין צורכי האדם לאוצרות הטבע. בעוד מספר שנים לא נזכור שהתעלה שנחפרה בשנות השלושים הפכה לנחל חי על ידי פעולות האדם. הטבע יעשה את שלו , הציפורים, בעלי החיים והצמחייה ישובו אל בתי הגידול שבהם חיו אלפי שנים".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- עמי כברי תהודה ויחסי ציבור.