הרשת נגד אושרת קוטלר
מנתוני חברת סקופר לניתוח שיח תקשורתי עולה כי 71.7% מהפרסומים ברשת היו בעלי אופי שלילי ותוקפני ורק 6% מהגולשים יצאו להגנתה של אושרת קוטלר
יומיים לאחר ההתבטאות של אושרת קוטלר, מגישת החדשות של רשת 13, על גדוד נצח יהודה והרשת גועשת. מנתוני חברת 'סקופר' העוסקת בניטור, מדידה וניתוח שיח תקשורתי ברשת עולה כי מיום שבת האחרון נכתבו מעל ל- 5,000 פרסומים ושיחות. עיקר השיח התנהל ברשתות החברתיות פייסבוק (64.9%) וטוויטר (27%) והיתר באתרי החדשות, בלוגים ופורומים.
71.7% מהפרסומים היו בעלי אופי שלילי מובהק מתקיפות אישיות ועד לקריאה לפיטורי המגישה הוותיקה. עוד עולה מהנתונים כי רק 6% מהשיח ברשת היה בעל אופי חיובי ועסק בעיקר בהגנה על עמדותיה של קוטלר כחלק משמירה על גבולות חופש הביטוי. 22.3% מהשיח היה ניטרלי ועסק בעיקר בדיווחים עיתונאים על הפרשה ללא הבעת עמדה מפורשת.
ניתן למסגר את השיח ברשת כוויכוח על גבולות חופש הביטוי. התומכים טענו לזכותה של קוטלר להביע את עמדתה כחלק מחופש העיתונות והשיח בחברה דמוקרטית, בעוד המתנגדים טענו שאין זה ראוי למתוח ביקורת על חיילי צה"ל.
בניתוח מעמיק של השיח השלילי והתוקפני כלפי אושרת קוטלר ניתן לחלק את המגיבים לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה והגדולה יותר היו את אלה שבחרו להגיב בצורה אישית ופוגענית כנגד המגישה וכללה קללות, איומים, גידופים וקריאה לפיטורים.
ניתן לראות שבקבוצה זו היו שבחרו באסטרטגיה של שיתוף ציטוטים וסרטונים מעברה המציגים את קוטלר כבעלת מזג חם בכדי לעמוד על אופייה הבעייתי. בקבוצה השנייה ניתן לאפיין את אלה שבחרו להגיב כנגד תוכן הדברים כאשר הביעו תמיהה כיצד ילדיה שירותו כלוחמים קרביים בעוד קוטלר אם לשתי בנות.
סקופר חברה טכנולוגית המפתחת כלים מקצועיים לאנשי תקשורת וגופי מדיה למעקב, מדידה וניתוח השיח ברשת. מערכת הניטור של Scooper הינה מערכת AI לומדת אשר מנטרת שיח ממעל ל- 150 מיליון אתרי חדשות, פורומים, רשתות חברתיות, בלוגים וטוקבקים בארץ ובעולם, ב-187 שפות.