פול אוסטר - דיאלוג  Medea Film Zumbrunn
פול אוסטר - דיאלוג Medea Film Zumbrunn
סטילס כאן מייק וואלאס 9 Dogwoof (2) (1)
סטילס כאן מייק וואלאס 9 Dogwoof (2) (1)
12 גולדה - לוי דוד
12 גולדה - לוי דוד
2 סטילס פתח את הפה צילום מאי עבאדי (1)
2 סטילס פתח את הפה צילום מאי עבאדי (1)
מודעת דוקו.טקסט- באדיבות יח'צ
מודעת דוקו.טקסט- באדיבות יח'צ
הודעה לעיתונות

פסטיבל "דוקו.טקסט. 2019" בספרייה הלאומית (18-22/8 ) חמישה ימים של סרטים דוקומנטריים מהארץ ומחו"ל

פסטיבל "דוקו.טקסט. 2019" בספרייה הלאומית (18-22/8 )
חמישה ימים של סרטים דוקומנטריים מהארץ ומחו"ל העוסקים בתרבות, זהות וזיכרון

לצד הקרנות של סרטי תעודה וסרטי מציאות מדומה יתקיימו מפגשים עם יוצרים ובמאים, סיורים מודרכים, יום עיון מיוחד שיוקדש לחדשות כזב (פייק ניוז) בקולנוע דוקמנטרי ומופע סיום עם דודו טסה

הספרייה הלאומית מקיימת זו השנה החמישית, את פסטיבל "דוקו.טקסט." - חמישה ימים (מיום ראשון ה 18/8 עד יום חמישי ה 22/8) של קולנוע דוקומנטרי עכשווי מהארץ והעולם העוסק בתרבות, זהות וזיכרון.

לצד הקרנות הסרטים יתקיימו סיורים מיוחדים בספרייה הלאומית בעקבות כמה מהארכיונים והאוספים השונים הקשורים לעולמות התוכן בהם עוסקים הסרטים, יתקיימו הרצאות של יוצרים, במאים ואנשי אקדמיה ויערך יום עיון שיעסוק בהיבטים שונים של היצירה הדוקומנטרית בעידן חדשות הכזב (פייק ניוז).

בין הסרטים בפסטיבל "דוקו.טקסט." יוצגו כמה בהקרנת בכורה ובהם הסרט "פול אוסטר: דיאלוג" - העוסק בתובנות הפוליטיות והחברתיות של הסופר היהודי - אמריקאי, "דפוס חוזר" - סרט ארגנטינאי על דעיכת בתי הדפוס, "הנס של הנסיך הקטן" – על מפעלי התרגום של אחד הספרים המתורגמים ביותר בעולם ועוד.

סרטים אחרים שיוקרנו עוסקים בכמה דמויות פורצות דרך כמו הסרט "מויניהאן" המספר על הפוליטיקאי האמריקאי דניאל פטריק מויניהאן, מחברו של 'דוח מויניהאן' החשוב שעסק בבעיית העוני של האפרו-אמריקאים בארה"ב בשנות השישים. סרט נוסף שיוקרן הוא "כאן מייקל וואלאס" המביא את סיפור חייו של העיתונאי שייסד את תכנית התחקירים "60 דקות"; "גולדה" - סרט החושף ראיון נדיר ואישי עם ראש הממשלה גולדה מאיר חודשים ספורים לפני מותה; ו"העדים של פוטין" - על שנת כהונתו הראשונה של מנהיג בריה"מ ולדימיר פוטין.
סרטים ישראלים חדשים נוספים שיוקרנו בימי הפסטיבל הם: "להאיר את יוסי" – סרט הביא את סיפור חייו של יוסי בנאי; "תמונת חייו" העוקב אחר עבודתו של צלם הטבע הנודע עמוס נחום; "פתח את פה" - סרט המתעד שלושה נערים מהעיר לוד המתמודדים עם המציאות המורכבת בעיר המעורבת; "הדברים הקטנים" - סרט המתאר את ציר חייו של יהודל'ה פרומן הנע בין תקוע לתל-אביב; "לבנטינית" - סרט על חייה של הסופרת והאינטלקטואלית ז'קלין כהנוב ועוד.

עוד יוקרנו ב"דוקו.טקסט." כמה סרטים שדנים בנושאי זיכרון וזהות כמו "ההצעה" – סרט העוסק בדרכים המפותלות להנצחת פועלו של לואיס ברגאן שהיה גדול אדריכלי מקסיקו והסרט "נמל התעופה ברלין-טמלהוף" המתעד את שגרת החיים בשדה התעופה הברלינאי שהפך לאתר שיכון לפליטים מסוריה.

בפעם הראשונה יהיו בפסטיבל השנה, שיוזמת ומפיקה הספרייה הלאומית בשיתוף פעולה עם פסטיבל דוקאביב, כמה סרטים המוקרנים בפורמט של מציאות מדומה. בין הסרטים שנעשו בשיטה זו יוקרן סרט המתעד טקס מיוחד של הזרם הסופי באיסלאם בתוניס שנקרא "זיכר: תחייה סופית" ו"ממזרח להרי הרוקי" – סרט המביא את סיפור גירושם של קנדים ממוצא יפני מבתיהם, דרך נקודת מבטה של נערה.

כאמור, במהלך הפסטיבל יתקיים יום עיון שיעסוק בהיבטים שונים של איסוף ושימור, כתיבה ויצירה ואמת בקולנוע הדוקומנטרי בעידן חדשות הכזב (פייק ניוז). מנהל הספרייה הלאומית אורן ויינברג, מנהל הארכיונים ביד ושם ד"ר חיים גרטנר וגנז המדינה לשעבר ד"ר יעקב לזוביק ידברו על האתגרים המיוחדים של תקופה זו ועל מדיניות האיסוף של מוסדות המשמרים את הזיכרון ההיסטורי. הרצאה אחרת של פרופ' קרין נהון תעסוק בפייק ניוז ברשתות החברתיות ומושב מיוחד בראשות יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים – חגית בן יעקב, ידון בשאלה מי אחראי לאמת בסרט התיעודי.

את האירוע הנועל של הפסטיבל יחתום הסרט "עיראקנרול" - המביא את סיפור השורשים המוזיקליים של דודו טסה ומשפחתו - האחים דאוד וסלאח אל כוויתי. בסיומו יתקיים מופע תחת כיפת השמיים - ברחבת הכניסה לספרייה הלאומית - של דודו טסה והכוויתיים.

פרטים נוספים על פסטיבל דוקו.טקסט. 2019 (18-22/8/2919 ) באתר הספרייה הלאומית: www.nli.org.il

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ורד ליון ירושלמי ייעוץ תקשורתי וחסי ציבור.