מפרסם: האגודה לצדק חלוקתי
תאריך: 14/12/2020 11:32
עדכון: 14/12/2020 11:40
נושא: נדל"ן
הודעה לעיתונות

עמדת האגודה לצדק חלוקתי לקראת ישיבת מועצת מקרקעי ישראל שמתקיימת מחר

‏האגודה לצדק חלוקתי פנתה היום ( 14.12.20) למר יעקב ליצמן יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון, וחברי מועצת מקרקעי ישראל וטענה בפניהם את הטענות הבאות:
ראשית, הליך הפרסום של הצעות ההחלטה אינו תקין. ההצעות מתפרסמות כ -3 ימי עבודה לפני הדיון, במקום מוסתר באתר הרשות, דבר שאינו מאפשר שיתוף ציבור בהחלטות ולמידת ההחלטות והגשת תגובות מבוססות. האגודה טענה כי מועד הישיבה היה ידוע לפחות כחודש לפני ובכל זאת הצעות ההחלטה פורסמו רק ימים ספורים לפני הדיון.
שנית, האגודה טענה כי לא ניתן לדון בחטף בישיבה אחד שאורכה שעתיים, בלמעלה מ - 15 הצעות החלטה כה חשובות הנוגעות להקצאת מקרקעי הציבור ולקופה הציבורית.

שלישית,האגודה טענה כי יש להשהות את הדיון בהחלטות הבאות ולהציג תחילה חוות דעת כלכליות בשל פוטנציאל ההטבות העצומות הגלומות בהן והחשש לפגיעה בלתי סבירה בקופה הציבורית, ואלו הן:

  1. הקצאת קרקע לאנרגיה סולארית מתחדשת (7.3),
  2. הקצאת קרקע למתקני תשתית לאומית אנרגיה (7.5),

שתי ההחלטות הנוגעות לאנרגיה סולארית מבקשות לקבוע תשלום אחיד עבור הקרקע , במקום בו נקבע הליך תחרותי על תעריף החשמל. עד היום כלל השומה הייתה פרטנית במקרים בהן הקרקע הוקצתה בפטור ממכרז (כמו למשל מיזמים המוקמים על קרקע חקלאית). קביעת מחיר אחיד משמעותה וויתור על כספים רבים לקופה הציבורית ועל כן, נדרשת תחילה הערכה כלכלית להחלטות אלה טרם העברתן.
3. תעסוקה לא חלקית בחלקת המגורים במושב (8.9) -מאפשרת הכשרת שימושים חורגים באופן גורף, בהנחות משמעותיות. תופעת השימושים החורגים ביישובים החקלאית הינה ידועה ויש לפעול להסדירה. עם זאת, מתן הטבות למפרי חוק, ללא קביעת מדיניות שוויונית בהקשר זה ביחס למגזרים אחרים באוכלוסייה, ללא נתונים כלכלים על היקף התופעה והיקף ההטבות, נוגדת את עקרונות השוויון והצדק החלוקתי.

רביעית, האגודה ביקשה להופיע בפני הוועדות שמוקמות ובייחוד בפני הועדה לבחינת מדיניות חלופת הכנסה למשק המשפחתי במושב (סעיף 9.1.263 ). הועדה תדון בהשכרה של מקרקעין לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים וכן הרחבת השימושים החורגים. נושאים אלה נדונו בעבר ונפסלו בין היתר על ידי בג"ץ. האגודה לצדק חלוקתי מתנגדת לאפשרויות אלה והגישה בעבר בגצים ומבקשת שתינתן לה ולציבור זכות טיעון בפני הועדה.

חמישית,
האגודה טענה כי מדובר במשאבי ציבור ובקרקע ציבורית. אנו חוזרים ומבקשים שעבודת רשות מקרקעי ישראל תעשה בשקיפות ותאפשר שיתוף ראוי ומהותי של הציבור.

האגודה טענה כי דווקא בתקופה זו בה קיימת מצוקה כלכלית בציבור בשל משבר הקורונה יש צורך לדאוג לשכבות המוחלשות ולהימנע ממתן הטבות כלכליות בלתי סבירות על חשבון הקופה הציבורית.

פרופ' סנדי קדר ועו"ד רויטל ברילנשטיין קראו לחברי המועצה להימנע מאישור הצעות ההחלטה האמורות, ולעמוד על הצורך בבחינה מעמיקה להשלכות ארוכות הטווח של החלטותיהם ולבקש נתונים כלכלים טרם אישור ההחלטות.
לעיון בהצעות ההחלטה

לפרטים נוספים וקבלת נייר העמדה - [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.