מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 22/01/2021 11:45
נושא: בריאות, מוניציפלי, משטרה
דוד דהן, אח מוסמך בחדר ניתוח בבית החולים יוספטל
דוד דהן, אח מוסמך בחדר ניתוח בבית החולים יוספטל
הודעה לעיתונות

שני מקרי תקיפה פיזית בוצעו ע"י רופאים בכירים כלפי אחים מוסמכים בחדר הניתוח בבית החולים יוספטל. מה קורה שם?

דוד דהן, אח מוסמך ומנהל משמרת בחדר ניתוח, חווה תקיפה פיזית ומילולית של רופא בכיר בין כתלי בית החולים בעת היותו בתפקיד מנהל משמרת, נזקק לטיפול רפואי, עבר צנתור ואף הגיש תלונה במשטרה. דוד ואח נוסף, שהותקף גם הוא בחדר הניתוח, ממתינים לטיפול הנהלת בית החולים יוספטל, שעד כה מתעלמת למעשה ממקרי התקיפה וממשיכה להעסיק את הרופאים. האח שנפגע לא חזר לעבודתו.

דוד (דודו) דהן, בן 66, הינו אח מוסמך, מורה לסיעוד, מדריך קליני ואחראי משמרת בחדר הניתוח של בית החולים יוספטל באילת. ב- 14 באפריל 2020 היה דהן קורבן לתקיפה פיזית ומילולית על ידי ד"ר מיכאל ברנשטיין, מנהל המחלקה האורטופדית. בעקבות התקיפה פונה דהאן לחדר מיון כשהוא סובל מסחרחורת, מועקה, דופק מהיר וחולשה קיצונית מלווה בבחילות וכאבי ראש. יתר על כן בעקבות התקיפה נאלץ דהן לעבור צנתור ביחידת הצנתורים במרכז הרפואי שיבא לאחר שחש כאבים חריפים ומתמשכים בחזה. דהן לא חזר לעבודה, נאלץ לצאת לחופשת מחלה ומקבל מאז טיפול ומעקב רפואי במחלקה לבריאות הנפש, לאחר שאובחן ע"י פסיכיאטר כ PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומטית).

בעקבות התקיפה התלונן דהן בפני הנהלת בית החולים יוספטל, ועד העובדים בבית החולים ואף הגיש תלונה על תקיפה למשטרת אילת, תלונה שנסגרה בטענה שההליך הפלילי איננו המסגרת המתאימה לבירור התלונה.

"אני המום, פגוע וכאוב מהתקיפה המזעזעת מצד רופא בכיר בנוכחותם של המטופלים ובני משפחתם וכן אל מול חברי לצוות העבודה" – אומר דוד דהן. "אני עובד כאח מוסמך ומוערך בחדר ניתוח כ- 45 שנה, 10 מהם בבית החולים יוספטל, ומעולם לא קרה לי דבר כזה. קשה לתאר את גודל העלבון וההשפלה שאני חווה בעקבות התקיפה שפגעה קשה בבריאותי ובנפשי".

דהן מספר כי ביום התקיפה הגיע לחדר הניתוח והכין אותו לניתוח בהתאם להוראות שקיבל ממנהלת חדר הניתוח, עבור ילד בגיל 7, ורק לאחריו ינותח מטופל מורכב. כשהכול מוכן לניתוח של הילד, כולל הילד המנותח, הגיע ד"ר ברנשטיין להזמין את שני המנותחים במקביל. הוסבר לו שיש צוות לניתוח אחד בלבד ואם הוא רוצה במקביל שיפנה לאחראית (כך מקובל וכך נהוג בכל בית חולים בעולם) . כשהוא צועק כלפי דהן "אתה לא פה בשביל לחשוב, אלא כדי לבצע מה שאני מחליט" ו "אני אפטר אותך ולא תעבוד פה יותר" בהמשך רץ ד"ר ברנשטיין כלפי דהן, נצמד אליו עם גופו ודחף אותו פעמיים עם בטנו לקיר. רק בהתערבות אנשי הצוות שהרחיקו את הרופא הופסקה התקיפה "למזלי נכחו בעת התקיפה חברי צוות רבים שבלעדי התערבותם אני לא מדמיין מה היה קורה לי ואיך זה היה נגמר. ראיתי את המוות מול העיניים". דהן, שהחוויר, קיבל סחרחורת, דופק מהיר והתמוטט בעקבות התקיפה נזקק לעירוי, א.ק.ג. כאשר תוך כדי טיפול זועק לעברו הרופא: "אתה תלמד לא להתעסק עם רוסים".

בעקבות התקיפה דהן, המוכר לכולם כחולה לב, פונה מיד לחדר מיון, שם שהה 12 שעות ובהמשך עבר צנתור. מאז לא שב לעבודתו. "העלבון הגדול ביותר נובע משוויון הנפש בו קיבלה הנהלת בית החולים יוספטל את התקיפה והפגיעה בי. מעניין מה היתה תגובת ההנהלה אם זה היה הפוך ואני הייתי תוקף רופא בכיר. ניסו לעשות מעין סולחה. בושה שמערכת החורטת על דיגלה אפס סובלנות לאלימות, מסוגלת להתעלם ממקרה של תקיפה ואלימות פיזית ומילולית מצד רופא בכיר בין כתלי בית החולים".

אין זה מקרה התקיפה היחיד שאירע בחדר הניתוח של בית החולים יוספטל. לפני כשלושה חודשים, ב- 4 באוקטובר 2020 הותקף אח סיעודי מוסמך נוסף, אדוארד שפורנקו בחדר הניתוח. גם שפורנקו היה קורבן לתקיפה פיזית אלימה ע"י ד"ר מיכאל כהן, מנהל מחלקה אורולגית במרכז רפואי העמק בעפולה, שהגיע לבית החולים יוספטל על מנת למלא מקום של רופא אחר, בניתוח.

גם שפורנקו הגיש תלונה להנהלת בית החולים, למשטרה וכן לוועדת האתיקה של הסתדרות הרופאים. לדבריו הוא הותקף על ידי הרופא בשעה שישב מול מחשב, רחוק מכולם כשהמסכה מכסה רק את סנטרו. לדבריו ד"ר כהן חבט בו בחוזקה על גבו והחל למשוך את המסכה מהסנטר ולדחוף אותה בכוח אל תוך פיו תוך שהוא מביט בו בזעם וצורח "כך צריך לשים מסיכה!" ובהמשך בעט בו ד"ר כהן בחוזקה בישבנו.

התלונות הוגשו יחד עם אסמכתאות מהימנות להתרחשות המתוארת.

מבית החולים יוספטל נמסר בתגובה: "הנושא טופל בצינורות המקובלים ואין אנו רואים מקום לפרסום פומבי"

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.