תמונה- היווצרות עובר מחוץ לרחם
תמונה- היווצרות עובר מחוץ לרחם
תמונה- צוות מוביל IVF-  משמאל לימין: פרופ' דני זיידמן, דניאלה גלבוע, פרופ' דן אריאלי
תמונה- צוות מוביל IVF- משמאל לימין: פרופ' דני זיידמן, דניאלה גלבוע, פרופ' דן אריאלי
הודעה לעיתונות

הסטארט-אפ AiVF קיבל אישור CE למערכת בינה מלאכותית שמשפרת את שיעורי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית

החברה פיתחה טכנולוגיה המייעלת את תהליך ההפריה החוץ גופית בעזרת מערכת אוטומטית להערכת עוברים שמנבאת בדיוק רב את סיכויי ההצלחה של הטיפול, ומזהה ליקויים גנטיים בעובר לפני החזרתו לרחם.

דניאלה גלבוע, מנכ''לית AiVF: "אישור ה-CE נותן לנו נקודת זינוק מצוינת לפעול בשוק ההפריות החוץ גופיות האירופי שהוא הגדול בעולם והיקפו 4.5 מיליארד דולר"

חברת הסטארט-אפ הישראלית AiVF שפיתחה מערכת (EMATM) לניהול הליך ההפריה חוץ גופית באמצעות בינה מלאכותית וטכנולוגיות ראייה ממוחשבת, קיבלה אישור CE של האיחוד האירופי. החברה תוכל להציע מעתה את המערכת לקליניקות ומוסדות רפואיים ב-27 מדינות האיחוד.

AiVF הוקמה במטרה להעביר את ההפריות החוץ גופיות מהעולם הידני לעולם הדיגיטלי. החברה רותמת את הטכנולוגיות החדשניות ביותר על מנת לחולל מהפיכה בתחום, וכך לצמצם את הסבל הכרוך בטיפולי פוריות, לשפר את סיכויי ההצלחה, להוזיל אותם, ולצמצם את הפער בין הביקוש האדיר לטיפולים בעולם לבין ההיצע המצומצם. על פי נתוני השוק העולמי, נדרשים כיום בממוצע 5 מחזורי הפריה לילד אחד, שעלות כל אחד מהם בארה"ב הוא כ-20,000 דולר, דהיינו, $100,000 דולר לילד, סכום שמשפחות רבות לא יכולות לעמוד בו. כל שנה מתבצעים 2.7 מיליון סבבי הפריה חוץ גופית, אך נולדים רק 400,000 תינוקות. הביקוש העולמי השנתי עומד על 25-30 מיליון טיפולים, שהוא רחוק מאוד מהיקף הטיפולים שיחידות ההפריה יכולות להציע.

אישור ה-CE פותח בפני AiVF את שוק ההפריות החוץ גופיות האירופי שהוא הגדול בעולם: היקפו הכספי נאמד ב-4.5 מיליארד דולר ומתבצעים בו יותר ממיליון טיפולים בשנה ביותר מ-1,200 מרפאות.

AiVF הוקמה בשנת 2018 על ידי דניאלה גלבוע, אמבריולוגית וביו-סטטיסטיקאית, ועל ידי פרופ' דני זיידמן, ממומחי הפוריות הבכירים והמובילים בארץ, וחברו אליה מומחי ההפריה החוץ גופית המובילים בעולם. אחד הפרופסורים הנודעים שהצטרפו לחזון הוא פרופ' דן אריאלי שהתמנה לתפקיד פעיל בכיר בחברה ומכהן בה כ-Chief Behavioral Officer. אריאלי מסייע כיום ל-AiVF לפתח אסטרטגיות חברתיות והתנהגותיות, המעצבות את תהליכי קבלת ההחלטות של נשים במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית.

AiVF מחזיקה כיום במאגר הגדול בעולם של נתוני עוברים. הדבר מאפשר לשפר את דיוק הצלחת המערכות של החברה, שמעסיקה כיום 12 עובדים במרכז הפיתוח ברמת החייל.

דניאלה גלבוע, מייסדת שותפה ומנכ"לית AiVF, מסרה: "באירופה מתבצעים מידי שנה למעלה מ-30% מטיפולי ההפריה החוץ גופית בעולם והפער בין ההיצע לביקוש עומד על מיליוני טיפולים. מערכת EMATM שפיתחנו עשויה לחולל שינוי מרחיק לכת ב-27 מדינות האיחוד, לשפר דרמטית את סיכויי ההצלחה של הטיפולים, להוזיל אותם, להקטין את הסבל של הזוגות ולאפשר למיליוני זוגות נוספים ביבשת להגשים את חלומם להוליד תינוק. אישור ה-CE נותן לנו נקודת זינוק מצוינת לפעול בשוק ההפריות החוץ גופיות האירופי שהוא הגדול בעולם".

הפתרון של AiVF עושה שימוש בכלים מתחום הראייה הממוחשבת והבינה המלאכותית על מנת לאפשר הערכה אוטומטית ואובייקטיבית של העובר, דבר שמשפר את שיעורי ההצלחה של ההפריה החוץ גופית ומיעל מאוד את עבודת המעבדה. טכנולוגיות הבינה המלאכותית והראייה הממוחשבת מאפשרות לנבא בדיוק רב איזה עובר ייקלט בהצלחה ברחם, וכן האם יש בו פגמים גנטיים. התהליך מהיר, מדויק, לא פולשני ומאפשר לבצע כמות גדולה בהרבה של הפריות חוץ גופיות ממה שנהוג היום, שיצמצמו את הפער הגדול בין הביקוש להיצע העולמיים. כיום נערכים ניסויים של טכנולוגיית AiVF בארה"ב ובאירופה.

רקע אודות ההפריה החוץ גופית
תינוקת ההפריה החוץ גופית הראשונה נולדה לפני 42 שנה, ומאז סייע הטיפול לעשרות מיליוני זוגות ברחבי העולם לעקוף בעיות בריאותיות שונות ולהוליד תינוקות בריאים. מאז המצאת השיטה היא אמנם הפכה לשוק עולמי של 30 מיליארד דולר, אך קפאה על השמרים, ונשארה מבוססת על מיומנות ידנית. אמבריולוג בוחן במיקרוסקופ מידי יום מאות עוברים, מנסה לזהות לאילו מהם יש סיכוי להיקלט בהצלחה ברחם, מעביר את המלצותיו לרופא, שמחליט איזה עובר יוחזר לרחם האם.

השיטה לוקה בחסרונות רבים: היא אינה מבוססת על ניתוח נתונים מקיף, אלא על אינטואיציה וניסיון, רמת הדיוק נמוכה – לעתים 25% בלבד (דהיינו 75% מהעוברים לא ייקלטו ברחם). טיפולי הפריה כרוכים בייסורים נפשיים ופיזיים, ואורכים לעתים מספר שנים. הטיפול יקר מאוד (במיוחד בחו"ל) ובשל אורך התהליך והכישלונות הרבים, מעבדות ההפריה המלאכותית בארץ וברחבי העולם לא מתמודדות עם הביקוש, ומיליוני הורים נאלצים לוותר על החלום להיות הורים.

לינק לוידאו שמראה איך נוצר עובר מחוץ לרחם:

https://drive.google.com/file/d/1Wz0dwNKEQW3FF0qM1ZKLM4Xhf9gN9FuM/view

לפרטים נוספים:
אורי מאירוביץ', יחסי ציבור AiVF, נייד: 054-6400070

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אורי מאירוביץ' יחסי ציבור.