מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 12/10/2021 16:35
נושא: ספרות
גרפיקה: רות קינן
גרפיקה: רות קינן
הודעה לעיתונות

מחקר חדש: סופרי דור תש"ח מרדו בשלונסקי באחרית ימיו והוא הלך לעולמו בבדידות ובתחושה שנבגד.‎

חוקרת הספרות פרופ' חגית הלפרין דנה במערכות היחסים של סופרי דור תש"ח ושלונסקי, המאסטרו של הספרות העברית

הספר "הבריחה מן הארמון המכושף", הוא מחקר ראשוני העוסק ביחסים בין המשורר אברהם שלונסקי ובין אחד-עשר מסופרי דור תש"ח: משה שמיר, בנימין גלאי, נתן שחם, יגאל מוסינזון, חיים גורי, אמיר גלבע, ע' הלל, דן בן-אמוץ, מרדכי טביב, ס' יזהר, חנוך ברטוב.

סופרי דור תש"ח ראו בשלונסקי את 'האב הגדול', 'המאסטרו', שקידם את פניהם במאור פנים, פרסם את ביכורי יצירותיהם והגן עליהם מפני הצנזורה המרקסיסטית. אולם ברבות השנים הם מרדו באוטוריטה שלו, בדעותיו הפוליטיות ובשירתו. חשוב היה להם לצאת מחסותו ולברוח מן "הארמון המכושף" שבנה להם.

מערכות היחסים שנוצרו בין שלונסקי לסופרים הצעירים הן דרמות אנושיות מורכבות ונפתלות שלכל אחת מהן ייחוד משלה: אין דומה המרד החריף והבוטה של משה שמיר בשלונסקי לרצונו של חיים גורי להחליף את "אבהותו" של שלונסקי בזו של אלתרמן או להכרת התודה של מרדכי טביב ויגאל מוסינזון. הספר מתמקד ברגעים מכוננים בחייהם של הסופרים הצעירים: פרסום היצירה הראשונה או הספר הראשון והזיכרון של מי שסייע להם לפרוש כנפיים או קיצץ את כנפיהם. הספר מתאר את תגובתו של שלונסקי למרד ובוחן כיצד הפך שלונסקי ממאסטרו כול יכול, שסופרים צעירים ממתינים למוצא פיו ומבקשים את קרבתו, למי שחש בודד ונבגד.

פרופ' חגית הלפרין ניהלה את ארכיוני הסופרים של מרכז קיפ אוניברסיטת תל אביב בשנים 2013-1970. מרצה במכללת סמינר הקיבוצים משנת 1975 ועד היום.

מחקריה מתמקדים בעיקר בסופרי דור שלונסקי-אלתרמן ובסופרי דור תש"ח.

בין ספריה: מעגבניה עד סימפוניה, השירה הלא-קאנונית של אברהם שלונסקי, 1997; צבע החיים, חייו ויצירתו של אלכסנדר פן, 2007; המאסטרו, חייו ויצירתו של אברהם שלונסקי, 2011

"הבריחה מן הארמון המכושף", פרופ' חגית הלפרין גרפיקה רות קינן, 260 עמודים, 98 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים, בקישור https://tinyurl.com/3jxcrxs3 ובאתר הדיגיטלי עברית

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.