גבתון לבן גרון. צילום: שי אגמון
גבתון לבן גרון. צילום: שי אגמון
גבתון לבן גרון: צילום שי אגמון
גבתון לבן גרון: צילום שי אגמון
הודעה לעיתונות

ציפור השיר "גבתון לבן גרון" נצפתה וטובעה הבוקר באגמון החולה קק"ל

מאז ראשית שנות התשעים נרשמו בישראל מספר תצפיות בודדות בציפור שאוכלוסייתה הצטמצמה בחצי בשנים האחרונות

יום מרגש באגמון החולה קק"ל. הבוקר במהלך ניטור עופות באגמון, מתנדב שנת השירות שלנו תומר צימנד, בדק את רשתות הערפל המשמשות לטיבוע ציפורים והבין שבידיו מין מיוחד, ציפור השיר "גבתון לבן גרון".

צימנד העביר את הציפור במהירות לשולחן הטיבוע, שי אגמון – מנהל תחום הצפרות של האגמון, התרגש מאד לאחוז בידו ציפור שזו לו הפעם הראשונה שהוא פוגש בה.
שי טיבע (הצמיד טבעת סימון קטנה) לרגלו של הגבתון , מדד אותו וקבע את הגיל והזוויג (זכר בשנתו הראשונה), שקל אותו, ולאחר מספר צילומים מהירים, הגבתון שוחרר חזרה לטבע, ונצפה עומד על עץ מעל תחנת הטיבוע.

אוכלוסיית הגבתונים המקננת בטווח שבין צפון סקנדינביה ליפן, חולפת מעל רצועת המדבר האסייתית וחורפת לרוב בדרום מזרח אסיה. אוכל זרעים קטן זה, שגודלו מעט פחות מדרור, נצפה באופן נדיר למדי בישראל, עם תצפיות בודדות בלבד בשני העשורים האחרונים, המומחים העולמיים מעריכים שב-15 השנים האחרונות אוכלוסיית הגבתון לבן הגרון באירופה בלבד, הצטמצמה בכמעט 50%.

חודש נובמבר מסמל את סוף נדידת הסתיו של העופות החולפים מעלינו בדרכם דרומה, אצל קהילת הצפרים הוא נחשב חודש ההפתעות, בסוף גל הנדידה לעיתים רבות, מזדמנות הפתעות, נודדים ממרחק רב שמגיעים לקצה גבול התפוצה, ציפורי הצפון שלרוב מבלות את החורף במדינות צפוניות לנו שמגיעות עד אלינו, ומזדמנים...אלו שלא נוהגים להגיע הנה ומסיבה כזו או אחרת טעו בדרכן.

שי אגמון: "ההתרגשות המידית של החוקרים והעוסקים במחקר אצלנו, איננה פוסחת על הידיעה שמינים רבים נמצאים בסיכון הולך וגדל, משבר האקלים, מדבור, אובדן שטחי מחיה משפיע ופוגע. לשמחתנו, עבודת הניטור והמחקר, מאפשרת לנו באגמון החולה קק"ל , להכשיר ולשמור על שטחים נרחבים שיאפשרו ליותר ויותר מינים לשרוד את השינויים הללו".

http://agamon-hula.co.il

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ירון מיכאלי תקשורת ויחסי ציבור.